zaterdag 6 juli 2013

gewoontjes

Er is niet veel te melden uit Nieuwegein. Druk bezig geweest met het voorbereiden van de verbouwing die maandag gaat beginnen. Ik zit hier nu op een kale zolder.
De WW ritten gaan natuurlijk gewoon door, dus de kilometers tikken lekker door. Voor volgend jaar heb ik me voorgenomen om ook eens aan de 1 uurs mee te gaan doen. Zal wel met een bijna standaard Quest worden, maar ik wil wel eens zien hoever ik kom zonder allerlei fratsen aan mijn fiets.
Zelf heb ik het gevoel dat ik met een open Quest harder kan, dan wanneer ik onder de kap of onder de schuimdeksel zit. Zal wel tussen de oren zitten, maar mijn lichaam kan zich veel beter koelen.

Als ik de verhalen op de diverse blogs lees, gaat het hard, want een gemiddelde van 57 km per uur is natuurlijk heel hard. Ik ben daarom wel benieuwd wat voor een verzet deze mannen rond draaien, want met een 53 blad voor lijkt het mij bijna niet mogelijk om zo hard te rijden. Je been tempo ligt dan zo hoog, dat houdt je nooit een uur vol. Al doet adrenaline natuurlijk een hoop met een mens.

Deze week heb ik de snelheid ook nog even getest langs de provinciale weg van Bergambacht naar Krimpen a/d IJssel, hier ligt een prachtig glad stuk asfalt. Onder de schuimdeksel haalde ik een snelheid van 54km en die kon ik redelijk lang vasthouden. De komende tijd zal ik ook eens gaan kijken welke banden sneller zijn onder de Quest voor de uurs wedstrijd. Robert-Jan heeft geloof ik wel snel materiaal om de velgen liggen, maar ik weet niet of die bij mij passen, want ik rijd nog met de oude velgen.

18 opmerkingen:

  1. Goedemorgen Rob,

    Komende week heb ik weer vroege diensten, wellicht kruisen onze paden zich weer eens langs het A.R.K.
    Tof dat je ook besloten hebt om volgend jaar mee te doen aan de race op de RDW-baan, zo te horen hebben we er weer een geduchte concurrent bij! Overigens is de set-up van mijn Quest tijdens de race niet zo heel veel anders dan tijdens ww-verkeer. Geen experimentele banden bij mij, gewoon F-lite's op de voorwielen en een hele dikke SuperMoto achterop. Zeer comfortabel en zeer lichtrollend, een beproefde combinatie. Verder rij ik met verzwaarde velgen voor en achter vanwege mijn gewicht van (inmiddels) 99 kilo. Verder reed ik met de Sinner racekap en met dichtgetapete wielkasten vooraan. Op zich geen schokkende zaken dus.
    Het snelle materiaal waar jij naar refereert zijn de banden waar Ymte en Theo en Eva mee reden. De Michelin's met blauwe wangen zijn radiaalbanden met een extreem lage rolweerstand. Ook Wim Schermer reed met (opgelapte) Michelin's. Wim moet mij maar even corrigeren als ik het niet juist heb maar dit is wat ik mij herinner. Overigens geen goedkoop materiaal, de bandjes schijnen € 270,= per stuk te kosten en gaan maar een paar honderd kilometer mee. De enige manier om dicht bij die extreem lage rolweerstand te komen is het monteren van Schwalbe Ultremo ZX-en. Het comfort is dan ver te zoeken (of geheel zoek) maar voor een wedstrijd is dat natuurlijk geen issue. Daarom ga ik voor volgend jaar een setje 20" (451) racewielen spaken. Stijve, hogere velgen met perfect aangesloten carbon wieldeksels met daaromheen 23mm. Schwalbe Ultremo's. Geen rocketscience maar wel snel materiaal. Maar zoals je wellicht weet kan de geldkraan niet onafgebroken geopend staan dus het blijft een luxe-project. Een setje racewielen met hoge velgen zonder carbondeksel komt al gauw op €350,= en dat is natuurlijk een hoop geld voor een setje wielen dat slechts een paar uur per jaar gebruikt wordt.
    Als jij met de "oude" velgen van VM.nl rijdt, en je bedoeld daarmee de blanke, smalle aluminium velgen dan passen daar prima smalle racebandjes omheen en heb je de eerste winst al te pakken. Durano's kunnen het gehele jaar door, Ultremo's slijten harder en met bijna € 50,= per band niet bepaald de goedkoopste.

    Succes met je voorbereidingen, je hebt nog een heel jaar om snelheid te trainen want qua kilometers zit het bij jou wel goed.

    Tot zwaais en sportieve groet, Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Rob als je de beelden van mijn onboard camera's bekijkt kun je bij veel rijders nog wel waarnemen en inschatten - als hun voeten uitsteken dat is - wat hun cadans is.

      En dat verschilt enorm, ik heb er ook naar gekeken want ik vraag mij dat ook af.

      Ik heb zelf een 57 tandwiel laten monteren, maar die heb ik met mijn snelheden ( 43 - 51 km/u ) niet kunnen gebruiken op het kleinste cassettetandwiel. In principe moet dat bereik tot ~70 km/u kunnen aan 100 tpm - in combinatie met de grote Super Moto achterband die een enorme afrolomtrek heeft.

      Volgens mij rijden er wel wat supersnelle deelnemers rond met 63 tanden voor, die hebben dan minder grote achterbanden.





      Verwijderen
    2. Precies Quezzzt, SuperMoto 60-559 heeft een rolomtrek van 2160mm volgens Schwalbe. Daarmee draait het achterwiel minder toeren dan wanneer er een 28-559 Durano gemonteerd wordt. Daarom heb ik voor de smalle banden met lage rolweerstand niet gekozen voor een 26" achterwiel maar een 28" achterwiel. Deze heeft met een Schwalbe Ultremo ZX 23mm. bijna dezelfde omtrek als een SuperMoto. Daarom kon ik het deze race op de RDW-baan nog aan met een 52-tands kettingwiel.

      Verwijderen
    3. Robert-Jan, wat zijn die 'verzwaarde velgen'?

      Verwijderen
    4. Gelukkig maar dat een standaard Quest zo goedkoop is, dan blijft er tenminste nog genoeg geld over voor tuning ;-)
      Als het mij lukt ga ik volgend jaar ook meedoen op de RDW-baan. Maar dan ook met de standaard configuratie (rij zelfs nog met Greenguards ;-)

      Verwijderen
    5. De zwaardere velgen zijn niet alleen zwaarder van gewicht als gevolg van een grotere wanddikte, het is ook een gebuste velg. De busjes in de velg zorgen voor een betere verdeling van de trekkracht van de spaken. Hierdoor scheuren spaakgaten minder snel uit.

      Verwijderen
    6. Robert-Jan,

      Komende week vertrek ik woensdag, donderdag en vrijdag om 05:40, dus wie weet.
      Die ZX banden ga ik denk ik maar eens ergens scoren. Kan natuurlijk altijd met Kojaks richting wedstrijd rijden en daar de banden wisselen.

      Ik rijdt overigens met een 57 blad en dat bevalt goed. Alleen mis ik achter een 15 tands. De cassette gaat van 16 gelijk naar 14 en dat is best een grote stap, zeker bij tegenwind. De ketting etc moet bij de volgende beurt vervangen worden en dan pas ik dit gelijk aan.

      Qua gewicht ontlopen we elkaar niet veel.

      Groet,

      Rob

      Verwijderen
    7. Goedemorgen Rob,

      05:53 passeerde ik de tennisbanen onderaan de Prins Clausbrug, volgens mij was jij later dan ik. Hoelaat passeer jij daar doorgaans?

      Groetjes en werkze!

      Verwijderen
  2. Beentempo enorm hoog? Dat valt wel mee hoor.

    Met 53-11 combinatie rijd je 57 km/h met een kadans van 95 omwentelingen per minuut. Voor mij is dat ongeveer het 'rijd op het vlakke stevig door' tempo, dat tempo houd ik met gemak een uur vol (snelheid is een ander probleem ;-) )

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh ja, dat vroeg je ook nog... Ik heb 56,4 gemiddeld gereden op 52-12. Daarbij merk ik wel dat ik wel aan het einde van de mogelijkheden ben gekomen, ookal heb ik nog een 11 achter. Volgend jaar stap ik over op een 56-blad voor. De standaard tripple voorin gaat eruit en er komt een 56-46 double crankstel in. Granny-ring 30 heb ik werkelijk nog nooit gebruikt en ik heb geen enkele aspiratie om de bergen in te gaan met de Quest. In de winter rij ik 42-13, dat wordt bij een 46-tands kettingwiel kransje 14 achter voor eenzelfde cadans. Rijdend op grotere kettingwielen heeft overigens tot voordeel dat de ketting minder gekromd wordt hetgeen de weerstand verminderd. ;-) De winst moet ergens vandaan komen...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sterker nog, bij mij loopt de ketting eraf als ik het kleinste tandwiel voor wil gebruiken....de ketting is te lang vanwege het grote 57 tandwiel....

      Eigenlijk zou ik die eraf moeten halen....en ik gebruik hem ook nooit ( om bovengenoemde reden uiteraard, maar ook omdat ie niet nodig is tegen viaducten, bruggen e.d. )

      Verwijderen
    2. Bij mij precies hetzelfde. Ik heb één keer het kleinste blad voor (30) willen gebruiken en dat lukte niet echt (een hoop gekraak en het voelde alsof de ketting eraf wilde lopen, dus meteen maar weer terug naar 42 geschakeld). Ik gebruik 30 echt nooit. Vanuit stilstand rijd ik altijd met 42-21 (alleen een steil bruggetje in Rotterdam over de Rotte doe ik langzaam met 42-24). Voor de rest dus altijd minimaal 21 achter.
      Kruissnelheid vind ik het lekkerst 53-16 rijden (stand 5) maar ik weet niet met welke cadans dat is (moet nog een keer een metertje monteren), maar ik heb het gevoel dat het nog te langzaam is. Op mijn ww-ritten van 85 km (enkel) rijd ik eigenlijk nooit echt veel harder dan 40-45km/u. Er moet tenslotte daarna nog gewerkt worden en s' avonds moet ik ook weer terug ;-) En zomaar een hele tijd boven de 50 rijden is mij nog niet gelukt.

      Verwijderen
  4. De Michelins met blauwe wangen zijn geen radiaal banden. Het zijn 150 gram wegende diagonaal banden die ongeveer even licht lopen als de Schwalbe Ultreme ZX. Voor brede 25 mm velgen een goede wedstrijdband. De Michelin radiaal banden zijn vrij lage zwarte 40 mm brede banden. Lopen heel licht maar zijn uiterst kwetsbaar. Ze moeten eigenlijk tubeless en op 35 mm brede motorfietsvelgen gelegd worden. Na zo'n 500 km zijn ze versleten. Jos H., ex-velomobiel.nl liep in de wedstrijd op de RDW baan al na één race een snee door en door op.
    Ik rij ook met versleten Michelin radiaal banden. Ik cover ze nu met Bison rubber repair. Kijken of ze nog een paar wedstrijden meekunnen.

    Heb je nog smalle 19 mm velgen, dit is de oude standaard van Velomobiel.nl, dan kun je sneller rijden met Schwalbe Ultremo ZX banden. Daniel Fenn gebruikt die ook en die gaat echt snel.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. N.a.v. 1e reactie Robert Jan:Ultremo ZX is voor onder de €30 te koop.
    Zie: http://www.hibike.de/shop/product/p6ddf01094e009a6252393f56fc9fb247/Schwalbe-Ultremo-ZX-Evolution-V-Guard-Faltreifen-RaceStar-Compound-Mod-2013.html#var_42946982

    Als je deze banden een keer wilt proberen: Ik heb er overigens nog 2 liggen (23-406) nog geen 150km mee gereden, mogen voor 40 euro weg.

    Groet, Richard

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry Richard, ze gaan absoluut niet passen op mijn brede voorvelgen.
      Bedankt voor het aanbod!

      Verwijderen
  7. Dag Richard,

    Mocht je de Ultremo's nog hebben dan wil ik ze wel overnemen voor 40 euro.

    Groet,
    Bert H.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dag Bert,

    Ik heb ze nog.
    Wil je me even mailen? richard.serpenti at gmail.com

    en sorry Rob dat ik je blog gebruik als een soort marktplaats ;-)

    Groet, Richard

    BeantwoordenVerwijderen