vrijdag 19 juli 2013

Bruggen


Vanmorgen eens een fototoestel meegenomen tijdens de WW rit. Het was een prachtige ochtend met een strak blauwe hemel. Een heel verschil met dinsdagmorgen toen het mistig was langs het kanaal en het wel leek of we richting herfst gingen.

Ik heb de bruggen vastgelegd die ik passeer op mijn rit richting Amsterdam. Op de plek waar ik het AR kanaal oppak staat de Prins Clausbrug, iets verderop passeer ik de Meernbrug (geen foto).
Prins Clausbrug
  
Net voor het bereiken van het industrieterrein Lage Weide liggen er 4 bruggen vlakbij elkaar. De voorste ligt hier nog niet zo heel lang, daarachter verstopt ligt de spoorbrug (Utrecht – Rotterdam/Den Haag). Achter deze bruggen zijn nog twee spoorbruggen zichtbaar, deze liggen in de Demkabocht van het AR kanaal.


 
4 Bruggen in een foto
Na het passeren van het industrieterrein vervolg ik mijn weg langs het kanaal en passeer achtereenvolgens het viaduct van de Zuilense ring (geen foto) en kort daarna de Maarssense brug.


Maarssense brug

Vijf kilometer verder (7/8 minuten fietsen) ligt er bij Breukelen alweer een brug. Deze brug zal binnenkort worden opgetild, omdat hij te laag is.

 
Brug bij Breukelen

Weer 6 kilometer verderop bereik ik de Loenense brug om mijn rit langs het kanaal 9 kilometer verderop te beƫindigen bij de Weesperbrug. Hier zie ik heel af en toe weleens een velomobiel mijn pad kruisen.

De laatste twee bruggen worden volgend jaar vervangen door nieuwe exemplaren, omdat ze te laag en te smal zijn.


Loenensebrug 


 
De bruggen zijn ook een mooi ijkpunt om te zien of ik nog op schema rij. Om 05:55 de Prins Clausbrug en meestal rond 06:35 passeer ik de laatste in Weesp zo’n 30 kilometer verderop.

  Weesperbrug      

 

Vorige week las ik in de krant dat er  plannen zijn om ter hoogte van Nigtevegt een fietsbrug te realiseren over het kanaal. Gezien de huidige economie zal dat voorlopig wel een plan blijven. Het moet namelijk niet te druk worden op het fietspad langs het kanaal.

In deze tijd rijden er vooral ’s middags veel mensen en die schrikken soms behoorlijk als ik langs kom stuiven. Het is vooral oppassen met tegemoet komende fietsers, want velen zijn bezig met andere zaken dan op de weg te letten. Inhoud accu controleren, GPS, GSM, muziek opzoeken of gewoon om zich heen aan het kijken.













4 opmerkingen:

  1. Heel herkenbaar Rob, vooral de eerste! Toevallig heb ik er ook een keer aan gedacht om alle "overbruggingen" op de gevoelige plaat vast te leggen. Tot op heden heb ik er de rust nog niet voor gevonden ;-)
    Ik zie je maandag rond 06:00 onder de eerste brug!
    Gr. Robert-Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Robert-Jan, rond 5:55 kun je me verwachten, ik zet de wekker iets eerder.

      Verwijderen
  2. Mooie foto's, vooral die 4-bruggen foto.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet zeggen, die vond ik zelf ook wel goed gelukt. Was even afwachten of ze alle vier te zien waren, maar dat is gelukt.

      Verwijderen