maandag 17 juni 2013

Snelheid maken


Ik lees overal verhalen van mensen die snelheid in de benen willen krijgen. Nu ben ik een fietser die erg op gevoel rijdt. Geen hartslagmeter, geen GPS toestanden in mijn Quest. Dat vindt ik soms wel jammer, want ik kan mijn route nooit eens mooi tonen op mijn blog.

Na mijn rondje IJsselmeer wordt het voor mij ook tijd om weer snelheid in de benen te krijgen. Met de woon-werk ritten ligt mijn snelheid langs het AR Kanaal meestal rond de 45 km per uur, maar het moet natuurlijk harder kunnen. Afgelopen zondag de stoute schoenen maar eens aangetrokken om 1.5 uur te gaan zitten buffelen.

Mijn route liep van Nieuwegein richting Montfoort, Oudewater, Haastrecht naar Schoonhoven vandaar weer terug naar Nieuwegein. Bijelkaar is dit +/- 60 km fietsen. Iets voor 9 uur ben ik vetrokken met als belofte dat ik om half 11 weer thuis zou zijn, want we moesten om 11 uur ergens naartoe. De eerste 5 kilometer even gebruikt als warming up, die wel meetelde in de gemiddelde snelheid over de hele rit.
Er stond overigens een stevig wind te blazen uit het zuidwesten, die had ik eerst tegen, maar dat weerhield mij er niet van om de Quest richting de 46 kilometer per uur te jagen, de dorpjes werden overigens met gepaste snelheid gepasseerd. Voorbij Haastrecht lag de gemiddelde snelheid op 39.8 kilometer per uur. Met tegenwind en dorpen die ik doorkwam was ik niet geheel ontevreden.
Vanaf Haastrecht kon ik de snelheid goed omhoog gooien de route langs de Vlist is er een met veel bochten, maar er ligt snaar strak asfalt, de snelheden liepen hier al op tot 55 km per uur. Groepen wielrenners werden letterlijk ter plaatse gelaten.

Ik moest nu alleen nog even door en langs Schoonhoven, dat houdt wat op, maar ik heb geprobeerd zo hard mogelijk door te trekken. En dan komt de Lekdijk richting Nieuwegein. Tot aan Jaarsveld is hij op twee lastige bochten uitstekend te rijden. Voor de wind lag de snelheid continue op 58 km per uur. Bij Jaarsveld liggen drie verschrikkelijk drempels en die neem ik niet harder dan met 20, daarna nog twee lastige knikken en dan is het rechttoe rechtaan naar Nieuwegein. Ik had de smaak nu goed te pakken en perste er op het laatste stuk een nieuwe topsnelheid uit. De teller gaf 65 km aan, nooit eerder reed ik op het vlakke zo hard. (verzet 57-12). Gedurende meer dan twee kilometer was ik in staat om de Quest boven de 60 kilometer per uur te houden. Het laatste stuk door Nieuwegein de snelheid teruggebracht naar meer normale snelheden en op 3 kilometer voor huis afgeklokt. Ik kwam uit op een gemiddelde van 43.4. Heb er helaas geen foto van gemaakt, want ik had geen camera bij me.
Bij thuiskomst ben ik nog even in de fiets blijven zitten om de beenspieren nog wat ontspanning te geven.

Vanmorgen tijdens mijn rit naar Duivendrecht voelde ik de benen wel. Ik heb nog geprobeerd om weer hard te rijden, maar werd afgeleid door twee prachtige bijzonnen links en rechts van de zon. Ik zat dus meer omhoog te turen dan op de weg te letten, maar die was deze ochtend erg leeg.

2 opmerkingen:

  1. Voor je prestatie kan ik alleen maar een diepe buiging maken. 65 kilometer per uur, een lange helling naar beneden met goed overzicht, dan misschien, maar tot nu toe nog nooit. In mijn Strada staat mijn record op 55,5 kilometer per uur. Maar geen kilometers lang.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Een prestatie van formaat Rob! En dan dacht ik dat ik al snel was, moet ik jou toch mijn meerdere erkennen. En gezien mijn prestatie/competitiedrang mag je verwachten dat ik eerdaags bij goede benen en een vroege dienst weer een poging onderneem om minimaal jouw gemiddelde snelheid te evenaren. Doe je nog mee aan de wedstrijd op de RDW-baan?

    BeantwoordenVerwijderen