dinsdag 4 oktober 2011

Rondje Rhenen en weer peren

Afgelopen zaterdag in de ochtenduren een ritje gemaakt langs en over de Utrechtse Heuvelrug. Het was natuurlijk schitterend weer en er stond helemaal geen wind. Voor ons molenaars was dit al het tweede weekend op rij met weinig tot geen wind.
Er waren echter wel een paar moedige collega’s die de molen toch hadden opgezeild, maar gang zat er niet in.
Via de polders ben ik naar Amerongen gereden en vandaar langs de provinciale weg naar Elst. In Elst via de Franse weg richting Veenendaal en zo via de achterkant van de Utrechtse Heuvelrug richting Rhenen gereden. Aan de zuidkant van de Rijn ben ik via de Rijndijk weer richting Vianen en Nieuwegein gereden.

Het mocht dan wel hoog zomer zijn qua temperatuur, maar toch merk je aan alles dat de herfst en de winter eraan zitten te komen. Boeren halen het maïs van het land en maaien nog een keer de weilanden kort. Ik had daarom redelijk wat oponthoud op de dijk met brede trekkers die je tegemoet komen of waar je niet langs kunt. Ook barst het in de uiterwaarden van de kieviten die zich klaarmaken voor hun reis naar het zuiden. Ik was dan wel vroeg onderweg, maar op de dijk was het al druk met mensen die nog even genoten van het prachtige weer. Wandelaar, fietsers en motoren verdringen zich om een plaatsje op de weg. Eigenlijk moet je dan maken dat je weg komt van zo’n dijk, maar aan de andere kant kun je als je eens niet zoveel haast hebt heerlijk genieten van het landschap.

Op zondagochtend ben ik met mijn dochters weer richting Oudegeinse molen gegaan om peren te verkopen. Inmiddels zijn ook de Gieser Wildemannen rijp, dus die konden geplukt worden. De verkopen rezen ook dit weekend weer de pan uit, want aan het eind van de dag hadden we meer dan 100 kilo peren verkocht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten