dinsdag 25 oktober 2011

Heuvels en konijnen

Na een weekje vakantie in Zeeland, ben ik zaterdagmiddag weer in de Quest gestapt. Even een rondje rijden om de spieren weer wat los te trappen. De route liep over de Utrechtse Heuvelrug naar Amerongen. Vanuit Zeist volgde ik de provinciale weg richting de piramide van Austerlitz. De weg loopt licht omhoog tot aan het pannenkoekenrestaurant op de top.

Een kilometer voor de top passeerde ik twee jongens op een racefiets, die de uitdaging wel aandurfde te gaan toen ik ze passeerde. Ik zag ze in mijn spiegel versnellen en dacht bij mezelf, dat gaat mij niet gebeuren. Heuvelopwaarts een tandje erbij en met 43 in het uur naar boven gereden. Daar hadden ze niet van terug. Eenmaal beneden bij de stoplichten hoorde ik ze praten over een de ligfiets die onlangs 129 km p/u heeft gereden. Ik heb de heren het advies gegeven om het eerst eens in een Quest te gaan proberen, dat gaat tenslotte ook hard.

De Amerongse berg heb ik wederom gemeden, op de een of andere manier druf ik het nog niet aan om hier tegenop te fietsen. Ik heb gekozen voor de heuvel die me via Leersum aan de andere kant van de heuvelrug brengt.
Hierna heb ik koers gezet richting Amerongen en ben via de dijk weer terug gereden naar Nieuwegein. Op de dijk zijn niet van die hele hoge snelheden te behalen, het asfalt is veel te grof en dat levert nogal wat weerstand op. Al met al toch weer 80 km weggetrapt.

Maandagochtend was het weer tijd om richting Amsterdam te vertrekken. De koplamp is na de servicebeurt weer in hoogte verstelbaar, dus ik zie weer meer. Meer zicht betekent meer snelheid in het donker. Met het nieuwe 57 blad en de wind in de rug lag de snelheid tegen de 50 in het uur. Ik was dan ook binnen een uur op kantoor. Onderweg heb ik nog wel een konijn aangereden. Het beest liep met me mee, maar toen ik er naast reed besloot het beest om linksaf te slaan en liep dus tegen de zijkant van de Quest aan. Op de terugweg zag ik geen konijn liggen, maar hij heeft zeker hoofdpijn gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten