maandag 27 augustus 2012

Onderhoud


Onderhoud

Vorige keer schreef ik al, dat ik voor onderhoud naar Dronten zou fietsen. Op 17 augustus was het dus zover. Om 05:45 zat ik al in de fiets. Na het vele bochtenwerk om Bunnik en Zeist door te komen wordt de route geleidelijk velomobiel vriendelijk.   Dat wil zeggen lange rechte stukken weg.

Rond 07:15 reed ik via de Stichtse brug de Flevopolder in. Eenmaal langs de Vogelweg heb ik de snelheid steeds rond de 41 km p/u gehouden. Het stuk fietspad voor de Knardijk lag echter vol met gemaaid gras en andere rommel. Gevolg een lekke linker voorband bovenop de Knardijk, daar sta je dan om 8 uur lekker een band te verwisselen. Uiteindelijk was ik rond 08:45 in Dronten.

Jos heeft de servicebeurt vervolgens voor zijn rekening genomen.
·       Voorwielen demonteren, remmen schoonmaken ect
·       Kleerhanger uit-, inbouwen en versterkingen lassen
·       Hoogte afstelling koplamp
·       Ketting controleren
·       Achterlicht repareren

De veerpoten waren in maart nog helemaal uit elkaar gehaald en deels vervangen, dus die behoefden geen onderhoud dit keer.
Ook na 20.000 km is de ketting nog als nieuw. Iets wat voor mij als voormalig bukfietser wel raar is, want dat kostte nog weleens een ketting.
Mijn achterlicht was kapot gegaan, omdat ik waarschijnlijk mijn reservebanden en fietspomp te ver naar achteren had geduwd en daardoor het snoertje had stuk getrokken. Het vervangen van dit       ene ledje was niet het fijnste klusje(via derailleurkapje), let dus op met het inladen van bagage.

Uiteindelijk vertrok ik rond 12:30 weer richting Nieuwegein. De temperaturen waren ondertussen opgelopen naar een graad of 26, dus het was lekker zweten in de bak. Eenmaal weer op de Vogelweg zag ik voor me een trekker rijden. We reden beide even hard, dus was het zaak om een tandje bij te zetten en de trekker in te halen. Nadeel van de Vogelweg is dat je af en toe moet oversteken, hierdoor liep de trekker weer uit en kon ik er weer achteraan. Een paar kilometer voor het eind van de Vogelweg sloeg de trekker af en was dit prettig tijdverdrijf achter de rug.



Na het passeren van de Stichtse brug werd het drukker op de weg en ging het tempo eruit. Ik kwam er toen ook achter dat mijn claxon het niet meer deed. Het snoertje was losgetrokken uit de stekker, tijdens het afstellen van de koplamp. Wel lastig als het druk is op de fietspadden.

8 september gaat de route weer naar Dronten, dit keer voor het Velomobieltreffen.
Vertrek vanaf Nieuwegein rond 06:00 uur. Aankomst Dronten 09:00. Ik hoop dat ik op de Stichtse brug dit keer niet alleen ben, maar ergens voor mij of in mijn spiegels nog een aantal Velomobielen te zien krijg.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten