maandag 22 augustus 2011

Retourtje Ameland

Afgelopen vrijdag ben ik richting Ameland gereden. Om kwart voor 6 opgestaan, mijn vrouw vond het wat vroeg. Om iets na zessen zat ik in de fiets, er stond al een stevige wind en het miezerde nog een beetje.
Ik had nog geen 10 kilometer gereden of de eerste lekke band was al een feit. Alle bagage uit de Quest om bij de banden en de pomp te kunnen komen en na 10 minuten kon ik mijn weg weer vervolgen. Met de wind schuin tegen ben ik met een snelheid van rond de 38 km p/u richting Amsterdam gereden. De Schellingwouderbruggen over en verder koers gezet richting het Noorden. Via Purmerend en Oosthuizen richting Hoorn. Net voor Hoorn de polder weer in
naar Wognum.
In Wieringenwerf ben ik even gestopt bij de plaatselijke bakker en heb mij tegoed gedaan aan twee puddingbroodjes. Vanaf hier was ik van plan om in een ruk door te rijden richting Holwerd alwaar de boot naar Ameland vertrekt.
Op de Afsluitdijk kreeg ik eindelijk de wind in de rug en vloog ik richting Friesland.
Het was mijn bedoeling om de boot van half twee te halen, maar ik was zo snel dat ik om elf uur al in Harlingen was. Na wat bellen bleek dat de boot +/- 20 minuten vertraging had. Dus de boot van half een was nog mogelijk. Het stuk van Harlingen naar Holwerd viel wel tegen. Wat een leegte daar, veel leegstaande of te koop staande huizen en heel veel aardappel- en uienvelden.

Om iets voor half een was ik op de pier van Holwerd en dus een uur eerder dan voorzien.

Eenmaal op het eiland kreeg ik al snel te horen dat er nog twee velomobielen rondreden. Nieuws verspreid zich daar erg snel. Vrijdagavond tijdens het eten zagen we ze dan ook voorbij rijden in Nes. Een Quest en een Strada.

Mijn verblijf zou slechts een nacht duren, dus zat ik zaterdag om 8 uur alweer in de Quest om weer richting Nieuwegein koers te zetten. Wel werden er eerst nog een paar foto’s genomen als bewijs dat ik er echt geweest was.


Toen ik bij de boot aankwam bleken de twee witte er ook te staan. Drie velomobielen bijelkaar op het eiland, een absoluut record. De bestuurder van de Quest was Jean uit Roermond en de Strada werd bestuurd door Eline. Op de boot was er dus genoeg gespreksstof en trokken wij met z’n drieën de nodige aandacht.



Eenmaal aan de overkant moest ik het echter alleen doen, want Jean en Eline maakten eerst nog een stop in Holwerd. Het werd een tocht tegen de wind in, 210 kilometer lang. Eerst weer door noord Friesland en de Afsluitdijk weer over.


Bij Den Over ben ik even uitgestapt voor een sanitaire stop en daarna ben ik in een ruk doorgereden naar Driemond net onder Amsterdam. Ik had er 175 kilometer opzitten en was door mijn drinken heen. Gelukkig stond er een snackkar en daar heb ik een aantal AA drankjes en een blik cola naar binnen laten lopen. Na een pauze van een kwartier heb ik het laatste stukje van de reis aanvaard en om kwart over 4 stond ik weer in Nieuwegein.
De terugreis duurde zes en half uur, met alleen maar tegenwind. De wind nam na Purmerend wel iets af. De spieren in mijn benen en billen lieten zich dan ook wel voelen op zaterdagavond en de zondag.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten