maandag 4 april 2011

Velomobiel en molens

Naast mijn baan op kantoor ben ik ook vrijwillig molenaar. Afgelopen zaterdag was ik te gast op de Nieuwe Molen in Veenendaal. Mijn motor is afgelopen vrijdag opgehaald door zijn nieuwe eigenaar, dus moest ik met Quest. Om 7.15 ben ik ingestapt en via Doorn, Leersum en Overberg naar Veenendaal gefietst.
In het dorp Leersum zit een korte helling om de Heuvelrug over te steken. Het klimmen met de Quest blijf ik toch lastig vinden. Dat gaat met de racefiets toch makkelijker. Eenmaal boven ging ik als een kogel weer de helling af, de maximale snelheid gaf 70 KM per uur aan.

Om 8:30 arriveerde ik bij de molen. De vaste molenaar had verplichtingen in het plaatselijke museum omdat de molen dit jaar 100 jaar bestaat en daar een expositie over de molen is. De molen komt net uit een 9 maanden durende restauratie en moest gekuisd worden. Rond de molen is een nieuwe fundering aangebracht, alle voegen zijn vernieuwd en binnen is er het nodige houtwerk vervangen en is er nieuw stucwerk aangebracht.
Met de hulp van een viertal maatschappelijk stagiaires en een leerling molenaar waren rond drie uur diverse kasten, de steenkoppels en de ramen weer schoon. Komende week kunnen de voorraden weer naar binnen en het winkeltje kan weer worden ingericht.

Om half 5 ben ik weer richting Nieuwegein vertrokken, het was nu een stuk drukker op de weg, dus de snelheid heb ik maar wat lager gehouden. Nadat ik Leersum weer was gepasseerd kon ik in de polder weer wat gang maken en was ik tegen zessen weer thuis. Weer 90 kilometer weggetrapt.

In de maand maart ben ik met mijn kilometerstand net boven de 1000 kilometer uitgekomen.
De griep heeft me zo’n 300 kilometer gekost, maar die ga ik de komende weken goedmaken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten