Op 13 mei even naar Dronten
gefietst voor een grote onderhoudsbeurt aan de Quest.
Om 05:45 vertrok ik uit
Nieuwegein en ben eens niet via Bunnik en Zeist naar Bilthoven gereden, maar
via Amelisweerd en de Uithof. Op het vroege tijdstip durfde ik dit wel aan en
kwam op dit stuk ook niemand tegen en zo vlak naast de stad Utrecht rijd je dan
heerlijk door het bos.
Geheel volgens planning stond
ik om vijf minuten voor acht bij de verkeerslichten aan het eind van de
Vogelweg, dit ondanks windje tegen. Om half negen stond ik bij Velomobiel voor
de deur met een Quest die piepte en kraakte dat het een lieve lust was.
Allert was alleen en ging
gelijk met de Quest aan de slag. Fiets op de zij en het voorwiel eruit. Hier
was een spaak verdwenen, dus dat moest worden hersteld en het wiel weer opnieuw
gericht worden. Tevens bleek de glijbus van de vering kapot, dus ook daar
moesten een aantal onderdelen vervangen worden. Na de koffie de Quest omdraaien
en het andere voorwiel eruit, ook hier ontbrak een spaak. De vering was
gelukkig hier wel in orde.
Daarna begonnen met operatie
achterwiel. Het achterwiel was op een vijftal plaatsen ingescheurd (2 cm) rond
de gaten waar de spaken de velg ingaan.
Om erger te voorkomen, had ik gevraagd
om een nieuw wiel te plaatsen. Het wiel was al helemaal geprepareerd en alleen
de spaken dienden nog even na-gespannen te worden. En toen kon het nieuwe wiel
er weer in. Alhoewel ik al 5 jaar in een Quest rij, heb ik zelf nog nooit het
achterwiel eruit gehad. Ik vond het een verbluffend gezicht hoe eenvoudig dit
eigenlijk gaat.
Na de wielen kwam de
lastigste klus. De laatste weken reed ik rond met een krakende en piepende
Quest, vooral bij het opgang komen was het niet om aan te horen. Ik had
natuurlijk thuis al gezocht waar het vandaan kon komen en alle schroeven en
inbusbouten nagekeken en niets kunnen vinden. Allert daarom in de Quest en druk
zetten op de pedalen om te kunnen bepalen waar het geluid vandaan kon komen. De
body is natuurlijk een prachtig klankkast en we kwamen er niet uit of het nu
van voor of achter kwam.
Daarom de Quest weer op de
tafel en de aandrijflijn nog eens nakijken. We dachten de oorzaak te pakken te
hebben, de kettingrol was kapot. Ik begin dus nu aan nummer drie in twee jaar
tijd.
Quest weer van de tafel en
nogmaals proberen, helaas nog steeds piepen en kraken.
Quest weer op tafel en dan
maar alle bouten nalopen en de binnenzijde van de Quest controleren met de
zaklamp. Helemaal in de neus van de Quest zag Allert wat carbon/aluminium
slijpsel en daar helemaal verborgen voor het blote oog zit dus nog een
inbusbout. De boosdoener was gevonden. Waar hij twee handen nodig had om de
inbus vast te draaien, scheen ik bij met de zaklamp.
Om 13:00 kon in met een heerlijk
stille Quest weer huiswaarts fietsen. Wat een genot is het toch om dan met de
wind in de rug door de Flevopolder te cruisen. Binnen een uur stond ik helaas
alweer op Stichtse Brug.
Daarnaast rij ik nu twee
dagen op de bukker naar kantoor en ik moet zeggen dat gaat steeds makkelijker.
Nu nog 4 weken kilometers
maken en dan gaan we de Mont Ventoux beklimmen. Doel is nog steeds om twee keer
omhoog te rijden een keer vanuit Bedoin een een keer vanuit Sault. Grootste
struikelblok is natuurlijk nog steeds mijn gewicht. Mijn collega’s met wie ik
ga wegen rond de 80 kilo, ik zit net onder de 100. Mijn voordeel is dan weer
dat ik inmiddels al bijna 6.000 kilometer heb weggereden dit jaar en zij vaak
niet meer dan 1.000.
We zullen het wel zien, mijn
streven is om rond de twee uur over de eerste beklimming te doen.
Met jouw kracht en gewicht krijgt een fiets het wel wat zwaarder te verduren. Gelukkig is de service in Dronten uitstekend.
BeantwoordenVerwijderenDe service is inderdaad erg goed. Allert was alleen die dag, maar nam rustig de tijd om alle gebreken te verhelpen. Super.
VerwijderenService is inderdaad geweldig in Dronten.
BeantwoordenVerwijderenSucces met je beklimmingen straks.
Af en toe doe ik een klein rondje op de racefiets van mijn vrouw (zelfde beenlengte). Ik vind de racefiets echt een martelwerktuig vergeleken met de Quest. Zal ook vanzelf wel weer wennen natuurlijk.....
Groet,
Dat je zelf zwaar bent neem je mee in je 6000 km voorbereiding. Maar die 80 kg gemiddeld van je collega's klinkt ook nog als best veel. Of zijn ze allemaal heel lang?
BeantwoordenVerwijderenHoe dan ook, jij hebt je lang en grondig voorbereid, dus die Mt Ventoux kom je wel op. Maak er voor jezelf geen wedstrijdje van en doe vooral het eerste stuk van de klim rustig aan. Dan kun je blijven fietsen en haal je met een grijns de top. Geniet er van!