maandag 19 september 2016


Reuring langs het kanaal


Veel spannends gebeurd er niet, dus is er weinig te melden om te bloggen. Na de vakantie halverwege augustus de dagelijkse ritten naar Amsterdam weer opgepakt. Wel met een krakend geluid achteruit de Quest. Oordoppen in en muziek op, dan hoor je het niet, maar het gaat toch irriteren, want de Quest hoort geluidloos te zijn. Thuis de fiets dus maar eens een paar keer op zijn kant om te zien waar het kraken vandaan komt, niet te vinden dus.
Ook met dochterlief in de Quest blijf ik het geluid horen. Op 12 september om 5:45 dus maar ingestapt voor een retourtje Dronten. Door een mistige Flevopolder, had ik de 90 kilometer in 2 uur en een kwartier afgelegd. Theo klom in de fiets en bij hem was er uiteraard niets te horen. Vervolgens ik in de fiets en jawel daar was het geluid gelukkig weer. Conclusie van Theo, de achteras. Nadat het achterwiel was gedemonteerd bleek er een beschadiging op de as te zitten die het geluid veroorzaakte. De as is schoongemaakt en omgedraaid weer gemonteerd. Na een half uur was de klus geklaard en liep de Quest geluidloos.

Om niet weer door de polder terug te moeten had ik een route uitgestippeld via Elburg, Epe en via Vaassen naar Apeldoorn. Op dat stuk zaten een paar lekkere klimmetjes. Net voorbij het ’t Harde en Apeldoorn uit. Langs de provinciale weg ging het richting Voorthuizen en vandaar onder Amersfoort langs weer naar Nieuwegein. Na 225 km was ik om 13:00 weer thuis.

Langs het Amsterdam Rijnkanaal is het inmiddels ook druk aan het worden. Op dit moment wordt er gewerkt bij Nigtevegt aan een nieuwe brug over het kanaal. Het grondwerk is na de bouwvak begonnen en een deel van de weilanden wordt ingericht als moeras. 




Iets verderop, bij Nieuwe ter Aa wordt alles in gereedheid gebracht om een transformator over het spoor heen te hijsen. Al maanden werd er naast het spoor gewerkt en nieuwsgierig geworden ben ik toch maar even gaan zoeken op Google. Het blijkt dat er eind van deze maand via het kanaal een transformator arriveert, deze wordt met een drijvende kraan op de weg gezet en met de kraan die aan de andere kant van het spoor staat (foto) over het spoor gehesen. Het lijkt een klusje van niets, maar de rupsbanden van de kraan staan op 24 heipalen, dit om te voorkomen dat de kraan met lading en al in het veen verdwijnt. De transformator zelf weegt overigens 325 ton.



Bij Utrecht is men nog steeds druk bezig met de aanleg van de Daphne Schippersbrug. De onderdelen hiervoor zouden begin september arriveren. Ik denk dat er gewacht wordt tot het transport met de transformator voorbij is. omdat die dan mogelijk niet onder de inbouw zijnde brug doorpast. Eind oktober zou e.e.a gereed moeten zijn, maar dat gaat lastig worden.



7 opmerkingen:

  1. Hoe draai je de as om? Kan het uit-stekende stuk draadeind er uit en er aan de andere kant weer ingedraaid worden?

    Groet
    Erwin en Tante Lies

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, zo deed Theo dat wel. Hij verwarmde het uiteinde en draaide toen het draadeind eruit. Zo simpel je moet het alleen even weten.

      Verwijderen
    2. Dan zit het vast met Locktite denk ik. Ik neem aan dat hij er ook weer zoiets tussen deed toen hij het er aan de andere kant weer indraaide?

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik verbaasde me ook al over dat gevaarte, dat qua maat alleen al nooit rijdend daar gekomen kan zijn.

    Moet haast wel in delen aangevoerd zijn en ter plaatse in elkaar gezet. Het contragewicht van die kraan zag eruit als dat het zelf ook honderden tonnen weegt. Wat een werk zal het zijn alles aan te voeren en in elkaar te zetten en weer uit elkaar te halen en af te voeren.

    En dat voor een transformator ? Wat een dure grap zal dat zijn !

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De transformator gaat dan verder op reis. Wordt twee weken geparkeerd langs de A2. Door het weiland zijn speciale wegen gelegd en bruggen gebouwd om een hoofdwaterleiding te beschermen. Na twee weken gaat het geheel de A2 richting Utrecht. Net voorbij afslag Breukelen is een afrit gemaakt op heipalen waar het geheel op zijn definitieve plek komt

      Verwijderen
    2. Het in elkaar schroeven van het gevaarte heeft wel een paar weken geduurd. Op Utrecht Centraal staat momenteel ook zo'n gevaarte, 144 meter hoog, voor de brug over het spooremplacement.

      Verwijderen