Reuring langs het kanaal
Veel spannends gebeurd er niet, dus is er weinig te melden
om te bloggen. Na de vakantie halverwege augustus de dagelijkse ritten naar
Amsterdam weer opgepakt. Wel met een krakend geluid achteruit de Quest.
Oordoppen in en muziek op, dan hoor je het niet, maar het gaat toch irriteren,
want de Quest hoort geluidloos te zijn. Thuis de fiets dus maar eens een paar
keer op zijn kant om te zien waar het kraken vandaan komt, niet te vinden dus.
Ook met dochterlief in de Quest blijf ik het geluid horen.
Op 12 september om 5:45 dus maar ingestapt voor een retourtje Dronten. Door een
mistige Flevopolder, had ik de 90 kilometer in 2 uur en een kwartier afgelegd.
Theo klom in de fiets en bij hem was er uiteraard niets te horen. Vervolgens ik
in de fiets en jawel daar was het geluid gelukkig weer. Conclusie van Theo, de
achteras. Nadat het achterwiel was gedemonteerd bleek er een beschadiging op de
as te zitten die het geluid veroorzaakte. De as is schoongemaakt en omgedraaid
weer gemonteerd. Na een half uur was de klus geklaard en liep de Quest
geluidloos.
Om niet weer door de polder terug te moeten had ik een route
uitgestippeld via Elburg, Epe en via Vaassen naar Apeldoorn. Op dat stuk zaten
een paar lekkere klimmetjes. Net voorbij het ’t Harde en Apeldoorn uit. Langs
de provinciale weg ging het richting Voorthuizen en vandaar onder Amersfoort
langs weer naar Nieuwegein. Na 225 km was ik om 13:00 weer thuis.
Langs het Amsterdam Rijnkanaal is het inmiddels ook druk aan
het worden. Op dit moment wordt er gewerkt bij Nigtevegt aan een nieuwe brug
over het kanaal. Het grondwerk is na de bouwvak begonnen en een deel van de
weilanden wordt ingericht als moeras.
Iets verderop, bij Nieuwe ter Aa wordt alles in gereedheid
gebracht om een transformator over het spoor heen te hijsen. Al maanden werd er
naast het spoor gewerkt en nieuwsgierig geworden ben ik toch maar even gaan
zoeken op Google. Het blijkt dat er eind van deze maand via het kanaal een
transformator arriveert, deze wordt met een drijvende kraan op de weg gezet en
met de kraan die aan de andere kant van het spoor staat (foto) over het spoor
gehesen. Het lijkt een klusje van niets, maar de rupsbanden van de kraan staan op 24 heipalen, dit om te voorkomen dat de kraan met lading en al in
het veen verdwijnt. De transformator zelf weegt overigens 325 ton.
Bij Utrecht is men nog steeds druk bezig met de aanleg van
de Daphne Schippersbrug. De onderdelen hiervoor zouden begin september
arriveren. Ik denk dat er gewacht wordt tot het transport met de transformator
voorbij is. omdat die dan mogelijk niet onder de inbouw zijnde brug doorpast. Eind oktober zou e.e.a gereed moeten zijn, maar dat gaat lastig worden.
Hoe draai je de as om? Kan het uit-stekende stuk draadeind er uit en er aan de andere kant weer ingedraaid worden?
BeantwoordenVerwijderenGroet
Erwin en Tante Lies
Ja, zo deed Theo dat wel. Hij verwarmde het uiteinde en draaide toen het draadeind eruit. Zo simpel je moet het alleen even weten.
VerwijderenDan zit het vast met Locktite denk ik. Ik neem aan dat hij er ook weer zoiets tussen deed toen hij het er aan de andere kant weer indraaide?
VerwijderenDeze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenIk verbaasde me ook al over dat gevaarte, dat qua maat alleen al nooit rijdend daar gekomen kan zijn.
BeantwoordenVerwijderenMoet haast wel in delen aangevoerd zijn en ter plaatse in elkaar gezet. Het contragewicht van die kraan zag eruit als dat het zelf ook honderden tonnen weegt. Wat een werk zal het zijn alles aan te voeren en in elkaar te zetten en weer uit elkaar te halen en af te voeren.
En dat voor een transformator ? Wat een dure grap zal dat zijn !
De transformator gaat dan verder op reis. Wordt twee weken geparkeerd langs de A2. Door het weiland zijn speciale wegen gelegd en bruggen gebouwd om een hoofdwaterleiding te beschermen. Na twee weken gaat het geheel de A2 richting Utrecht. Net voorbij afslag Breukelen is een afrit gemaakt op heipalen waar het geheel op zijn definitieve plek komt
VerwijderenHet in elkaar schroeven van het gevaarte heeft wel een paar weken geduurd. Op Utrecht Centraal staat momenteel ook zo'n gevaarte, 144 meter hoog, voor de brug over het spooremplacement.
Verwijderen