zondag 21 juni 2015

Kettingtandwielen, molens en kwasten

Het is alweer een maand geleden sinds mijn laatste bericht. Ik reed toen met het gebroken aluminium tandwiel, dat vervangen is door een stalen versie. Ik moet zeggen de Quest is er niet stiller op geworden. Bij het aanzetten hoor je de ketting onder je kont kraken en kreunen, maar alles zit op de juiste plek en op de juiste manier. Wellicht heeft iemand nog wat tips om dit leed wat te verzachten.

Ook begon de Quest twee weken geleden te piepen en te kraken als ik rustig reed en met een klankkast als de Quest is is het moeilijk te bepalen waar het geluid vandaan kwam. Dus iedere keer maar zoeken en proberen. Achter in de tuin in de fiets klimmen en dan kracht zetten op de pedalen het ging tekeer als een familie muizen. Na een flinke zoektocht bleek er een onder de Quest een boutje los te zijn gelopen waardoor er speling zat tussen het frame en het carbon. De Quest is inmiddels weer heerlijk stil op de ketting bij het aanzetten na dan.

Verder doe ik gewoon mijn woon-werk ritten, 4 maal per week naar Amsterdam en dat is heerlijk in deze tijd van het jaar. Vooral 's ochtends langs het kanaal is het genieten.
Amsterdam-Rijnkanaal thv Abcoude
Verder ben ik thuis druk bezig met schilderwerk, 

 
 
alle binnendeuren verdienen na jaren weer een nieuwe laag verf. Afgelopen vrijdag daarom maar een dag vrij genomen om even wat vaart achter het schilderwerk te zetten. Tussen het schilderen door nog wel even een rondje Kinderdijk gereden onder dreigende wolkenluchten. Ondanks het mindere weer liepen er weer veel toeristen, dit in tegenstelling wat de foto doet vermoeden.


Dreigende luchten boven Kinderdijk

Ik had de route expres via het zuiden gereden om op de terugweg met de wind schuin van achteren langs de N210 te knallen.
Hier loopt namelijk een prachtige ventweg naast de N210 en daar kun je de snelheid behoorlijk opvoeren de top lag bijna op 57 KM p/u.

Op internet las ik zojuist dat tijdens de Cyclevision wedstrijden van dit weekend Theo van Andel een gemiddelde klokte van 65 KM p/u over een rondje van 800 meter, die Quest zal ongetwijfeld niet helemaal standaard zijn geweest, maar hard is het wel. Om hogere snelheden te halen overweg ik om een groter voorblad te monteren een 60 tands ipv de huidige 57.

Het Cyclevision evenement vind ik wat te ver weg om naar toe te gaan. Al wil toch ook wel een keer mijn krachten meten met de heren die daar rondrijden.












3 opmerkingen:

  1. Hi Rob, ik rij ook met 57t. voor en de snelheden zijn wel overeenkomend. Vooral met kap erop kan ik dat een lange tijd volhouden tegenwind onderin de 40 voor de wind bovenin de 45. dan maak ik nog geen gebruik van de 11 dus die 61 tanden voor hoeft voor mij nog niet pas als ik de 11 nodig heb om lang hard te rijden zou de 61 een optie zijn. Dat geluid van het tussentandwiel kan komen door de vorm van de vertanding (rechte of afgeschuinde tanden) of het feit dat het tandwiel "opgesloten" gemonteerd is dus te weinig axiale speling op de as het tandwiel kan dan de "ideale lijn" tov. het achtertandwiel niet volgen. ook kun je de kettingpijpjes ms. controleren en checken of de opstaande randen van het tandwiel niet tegen je kettingtunnel slepen. Die boutjes van de wielophanging/stuurinrichting moet je van nieuw af aan elke 10.000 km. blijven checken hoor. De dempers kunnen ook irritant gaan kraken bij in en uitveren.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb ook een stalen versie en bij mij is het rustig. Heb je wel de iets dikkere O-ringen gemonteerd?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Theo van Andel rijdt met een 62t ovaal blad.

    BeantwoordenVerwijderen