vrijdag 29 april 2011

Goede vrijdag

Het rondje om Texel leek mij wel wat, maar om nu eerst 120 KM te fietsen dan naar Texel en vervolgens weer 120 KM  terug vond ik wat te veel van het goede, misschien volgend jaar.

Daarom heb ik gekozen voor een rondje langs de Lek en de Waal. Om 7 uur zat ik in de Quest en ben bij Vianen de brug over de lek overgestoken. Vervolgens over de dijk naar het oosten bij Culemborg nog even gestopt voor een foto. De stad tegen de opkomende zon zag er prachtig uit.


Bij het plaatsje Rijswijk het kanaal der kanalen weer opgepakt en richting Tiel gegaan. Ik heb hier zelfs nog een paar spetters regen gehad. Helaas heb ik er geen foto van. Bij Tiel de brug over de Waal genomen en vervolgens koers gezet richting het westen. Dit stukje Nederland staat bij mij hoog op de lijst van mooiste gebieden van het land. De brede rivier met alle schepen, de bloesem en de weilanden.. Bovenop de dijk ligt een prachtig fietspad en op het vroege tijdstip van deze vrijdag is het er heerlijk rustig met een tempo van 40 in het uur ben ik richting Zaltbommel gereden. In de hoogspanningsmasten waar een aantal jaar geleden nog een helikopter in is blijven hangen, huizen nu ooievaars die druk bezig waren met het maken van nesten.


Bij Zaltbommel ben ik de Waal weer overgestoken en aan de andere kant de dijk weer op richting Gorinchem. Halverwege de dijk ben ik naar het noorden afgebogen, maar door asfalteringswerkzaamheden  liep ik hopeloos vast. Ik werd alle kanten opgestuurd en het viaduct over de A15 en de Betuwelijn was moeilijk te vinden. Na een half uur keren en draaien, verscheen er plots een bord Leerdam en heb ik even vol gas geven. Vanaf Leerdam door de polder weer richting Vianen en daar de Lekbrug weer over.

Iets over elven was ik na 130 KM weer thuis. 

3 opmerkingen:

  1. leuk he die rivieren!! mag er ook wel graag langs rijden,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. o ja.... als rob zijn snelheden op die lange "texel-ritten" aan past, bedoel niet peesee 50 willen rijden maar rond de 30 0f 35 willen rijden, dan zij die afstanden wel te doen hoor, dat heb ik met de tilburg-rit ook gedaan namelijk, niet te hard willen rijden, en dan komt het wel goed

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Rob,

    Heb je misschien een gps track van je route? Ik woon zelf in zaltbommel en je hebt inderdaad een mooie route genomen.

    Groet,
    Herman

    BeantwoordenVerwijderen