zondag 22 oktober 2017

Soms wat pech

Als je veel fietst gaat er natuurlijk weleens wat kapot. Met een Velomobiel valt dat heel erg mee moet ik zeggen, maar de laatste twee maanden ben ik toch twee keer aan de beurt geweest. De teller van de Velomobiel staat inmiddels op 47,000 kilometer en dat na 3,5 jaar.

Een aantal weken geleden was ik op een zondagochtend gek aan het doen op de dijk tussen Amerongen en Nieuwegein. Zo snel mogelijk naar huis knallen, daar kwam het eigenlijk op neer. Ter hoogte van de stuw bij Amerongen klonk er echter een knal en vloog er iets hards tegen mijn kuit aan. Ik dacht aan een steen en ben volle bak doorgereden naar huis. Bij het uitstappen merkte ik dat er wat metalen onderdelen in de Quest lagen, bleek er een trapasbeugel afgebroken te zijn. Op maandag een telefoontje naar Dronten en dinsdag lag de nieuwe al door de brievenbus. Binnen 5 minuten zat alles weer als vanouds op zijn plek en vast.

Twee weken terug kwamen er opeens weer vreemde geluiden uit de Quest. Vooral als de weg wat slechter van kwaliteit was en bij drempels. Na thuiskomst de fiets eens goed bekeken, iets wat ik iedere maand altijd even doe, en ik zag een scheurtje zitten in het onderdeel waar mijn achterbrug mee aan mijn wielkast zit gemonteerd.
De volgende dag wel met de Quest naar het werk, maar voorzichtig en weer een telefoontje naar Dronten met uitleg wat er kapot was. Allert deed gelijk het onderdeel op de post en de volgende dag lag het alweer op de mat.

In mijn enthousiasme begon ik om half 7 's avond gelijk te schroeven met het idee, dat fiks ik wel in een half uur. Maar voor deze klus heb je toch twee man/vrouw nodig of hele lange armen. Met behulp van mijn dochter kreeg ik het onderdeel los en de scheur was een breuk, want het kwam in twee stukken uit de fiets.
Het nieuwe onderdeel is voorzien van een extra las en dus steviger dan bovenstaande. Ook bij het monteren had ik wat hulp nodig om binnen in de fiets de bout vast te zetten, zodat ik de moer in de wielkast kon aandraaien. Na anderhalf uur zat alles weer op zijn plek en de volgende morgen kon ik weer in een heerlijke stille Quest naar Amsterdam reizen.

7 opmerkingen:

  1. Ja Rob, de service die Velomobiel levert is helemaal top! Alles word per omgaande opgestuurd, voor mij is het enige nadeel dat de afstand wat langer is, en er soms een douane handeling tussen zit, dus meestal een weekje wachten voor het arriveert.
    Maar daar kunnen ze in Dronten uiteraard niets aan doen....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat bedrijven zoals Velomobiel en Intercitybike het begrip service zeer hoog in het vaandel hebben wees er zuinig op, dit is in deze maatschappij aan het uitsterven echt topservice!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Adri en Willem, inderdaad. Een telefoontje is voldoende. Je legt je probleem uit en het betreffende onderdeel komt razendsnel per post je kant op.

      Verwijderen
  3. Check voor de zekerheid ook je andere trapbeugel, of die niet al gescheurd/gebroken is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Belle, ik heb er gelijk twee bestelt, de reserve neem ik nu standaard mee.

      Verwijderen
  4. Gefeliciteerd 'fietsforens van het jaar!'

    BeantwoordenVerwijderen