dinsdag 4 december 2012

Vroege winter


De winter heeft zijn intrede gedaan en de eerste sneeuw achtergelaten.
Qua fietsen gaat het met deze temperaturen langzamer dan in de zomer. Op de heenweg ben ik toch een minuut of 7 langer onderweg. Terug duurt het nog langer, maar dat heeft meer te maken met het verkeer dat ik op industrieterrein de Lage Weide moet zien te ontwijken.

Koude lucht is zwaar en ligt dus laag op de grond, zorgt voor meer weerstand. Ook trap ik in de winter een lichter verzet om knieĆ«n en pezen te ontzien. Normaal rijdt ik voor op het grootste blad (57 tands) en achter op de 6 (14 tands). In wieler termen rijdt ik een 57-14. De kruissnelheid is dan tussen de 46 en 50 km per uur. Nu rijdt ik achter op de 5 (16 tands). Met dit verzet kom ik tot een maximum snelheid van zo’n 41 km per uur. Ik rijdt graag op souplesse en met het zwaardere verzet maak ik op dit moment niet genoeg omwentelingen om lekker ontspannen te fietsen. Ik mis een 15 tands tandwiel, als er een nieuwe ketting op de Quest gaat, zal ik zeker een tandwiel vervangen voor een 15.

Niet alleen de kou is de reden van het langzamere fietsen, ook neem ik wat voorzichtigheid in acht.
1.     Ik rij de hele winter op Kojaks, die doen er wat langer over om tot stilstand te komen
2.     De vele mensen die onverlicht fietsen

Vooral het tweede punt is vervelend. ’s Morgens is er niets aan de hand, de enkele forens die ik dan tegenkom gaat goed voorbereid op weg. ’s Avonds is het echter donker en als ik dan rond 5 uur over de Lage Weide in Utrecht rij, rijzen de haren mij soms te bergen. Mensen zonder licht (Ninja’s), mensen met een rode koplamp en diverse auto’s vanuit uitritten. Als het even kan pak ik de rijbaan, maar meestal lukt dat niet en dan gaat het met gepaste snelheid via het fietspad.

Straks het weerbericht maar weer goed in de gaten houden, want er wordt nog meer sneeuw verwacht de komende dagen.

1 opmerking:

  1. het is een van de grootste redenen dat ik niet meer in de spits uren door het donker wil rijden in Amsterdam... al die licht-loze fietsers vind het vreselijk.... gelukkig werk-uren hier op aan kunnen passen....

    BeantwoordenVerwijderen