dinsdag 8 februari 2011

Koop ik een velomobiel?

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om een velomobiel aan te schaffen. Zo'n 8 maanden per jaar rijd ik op mijn racefiets (bij liggers een bukfiets) naar mijn werk in Amsterdam. Een enkele reisafstand van 40 kilometer. Dit doe ik dan drie keer per week.
Met slecht weer laat ik de racefiets echter in de schuur staan, want ik houd er niet van als mijn mooie "Dracat" vies wordt. Dan pak ik de motor, wordt je ook nat en het is niet geheel ongevaarlijk.

Tijdens mij woon-werk verkeer tochten langs het Amsterdam-Rijnkanaal ben ik afgelopen zomer echter een aantal maal ingehaald door een velomobiel, terwijl ik zwoegend over mijn stuur hing met een flinke zuidwester tegen werd ik moeiteloos voorbijgestreeft. Ook aanpikken zat er niet in, want die dingen zijn zo laag, dat je nooit uit de wind zit.

Zodoende ben ik gaan Googlen op internet om eens te kijken waar een velomobiel te koop is.
Dit bleek dus Dronten te zijn. Na het nodige heen en weer gemail met Ymte heb ik in december dan voor het eerst plaats mogen nemen in dit prachtige voertuig. De proefrit was nodig, omdat ik wilde weten of ik er met mijn lengte van 1.98 wel in zou passen.
Met alles zo'n beetje op de maximale stand paste ik er gelukkig in. De proefrit vond plaats op een besneeuwd fietspad in de Flevopolder.
Zo voor de eerste keer was dat wel wennen, een raar stuur een andere houding, want ja ik 'buk' al 30 jaar. Voorzichtig vertrekken dus en niet stil vallen in de sneeuw, want anders moet je uitstappen en dat ging me wat te ver. Na een aantal kilometers warmfietsen toch maar even aangezet en op een fietspad met sneeuw haalde ik al meer dan 30 kilometer per uur.

Kortom ik was helemaal om. Nu was het zaak om een sponsor te zoeken om het geheel ook financieel op de rit te krijgen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten