zaterdag 31 december 2016

De OlieBollenTocht

Op deze laatste dag van het jaar nog even een korte terugblik op de OBT 2016.

Waar het op dinsdag nog heerlijk fietsweer was, +/- 9 graden met een heerlijk zonnetje. Kwamen we dinsdagochtend vroeg met z'n allen bedrogen uit. Het KNMI had weliswaar mist voorspeld, maar alleen in het zuiden van het land.
Toen ik echter om 6 uur opstond en mijn ontbijt stond te smeren kon ik het eind van de straat waar ik woon niet zien. Het zat potdicht met mist. Nu ben ik al geen fan van mist en in combinatie met temperaturen rond of onder het vriespunt wordt het er allemaal niet beter op. Ik checkte nog snel de website van het KNMI en zag dat het zicht op de route naar Dronten niet boven de 150 meter uit zou komen.

Om kwart voor zeven reed ik weg uit Nieuwegein en de eerste 20 kilometer waren erg onplezierig. Het vizier van de kap moest een stuk open om ook maar iets te kunnen zien. Langs fort bij Vechten net buiten Houten moest ik mij orienteren op de berm om te zien waar de weg naartoe ging. Ook reden er op deze ochtend nog veel fietser zonder licht. (Ninja's noem ik ze)

Nadat ik eenmaal in de bossen van Bilthoven was, werd het zicht iets beter en kon de snelheid iets omhoog. Net voor de Stichtse Brug reed ik ook nog lek, een grote scherpe steen was dwars door mijn Kojak gegaan. Met tien minuten was ik weer onderweg en net na de Knardijk begon de zon door de mist heen te komen, zou het dan toch nog goed komen.
Om kwart voor 10 arriveerde ik bij het vertrekpunt waar het al gezellig druk was, verkleumd heb ik eerst een paar koppen thee naar binnen laten lopen.


Om half elf de fiets en de kou weer in en begonnen aan de lange tocht. Gelukkig had ik het blog van Paul, (mooi geel is niet lelijk) gelezen over hoe geweldig de omgeving eruit ziet. Want het was een grote grijze zee. Bij aankomst op de koffiestop bij Flevonice werd pas echt duidelijk wat een enorme opkomst er vandaag was, meer dan 200 velomobiel rijders.
Hierboven een foto van de Friese velomobiel die een tijdlang de route voorreed. Ook de velomobiel met de Engelse vlag was een plaatje waard. Binnen heb ik twee koppen warme chocomelk gedronken en ben toen in de andere ruimte bij het haardvuur gaan zitten. Ik was werkelijk door en door koud geworden. Na de stop de lange route weer terug naar Dronten. Voor het binnenrijden van Dronten ben ik echter afgeslagen en de neus van de Quest weer richting Nieuwegein gezet. Ik had geen zin om in het donker door de mist terug te moeten rijden. Ik ben nog even gestopt om de Top2000 op te zetten op de tonen van Bycicle van Queen reed ik de Stichtse brug weer over.
Toen ik die eenmaal over was, werd het zicht weer wat beter. Iets voor vijf uur was ik weer thuis en heb toen een hele lange warme douche genomen. We schrijven nu 31 december en het is buiten nog steeds mistig.









2 opmerkingen: