zondag 7 september 2014

"Ontspanning"

Het moest er nog een keer van komen dit jaar een rondje IJsselmeer. Vorige week gingen de mannen van LOL uit Zutphen mij al voor. Zaterdag zou een mooie dag worden, wel bewolkt, maar droog een weinig wind.
De wekker om 05:30 gezet en om zes uur zette ik de Quest in beweging. Het eerste deel is voor mij nogal bochtig. Eerst Nieuwegein uit, dan naar Bunnik en door de Bilt heen. Als dat eenmaal achter mij ligt, kan het tempo rap richting de 40. Eenmaal over de Stichtse Brug, ligt de Flevopolder op me te wachten. Het is heiig en dat is wel zo prettig. De orientatiepunten zijn niet zichtbaar en dat vind ik wel prettig fietsen. Over de Vogelweg gaat het met een tempo van rond de 45 in het uur en om acht uur sta ik al aan het eind van deze lange weg. Hiervandaan snel door naar Swifterbant waar ik even een sanitaire stop maak en wat voedsel uit de tas achterin haal en naast mij neerleg.
De Ketelbrug is slechts vaag zichtbaar in de laaghangende bewolking, dus voor mij een reden om er dit keer maar geen foto van te maken.

Door de Noordoostpolder gaat het lekker rap en ik streep de plaatsen een voor een in mijn hoofd af, Nagele, Emmeloord, Bant. Via Lemmer de polder weer uit om via het Gaasterland verder noordwaarts te fietsen.
Het plan om in Friesland snelle fietser te scheiden van langzamere kan ik mij goed voorstellen. Voorbij Sondel kom ik richting de dorpen Nieuwe en Oude Mirdum op een 30 bij 30 tegel fietspad terecht wat wel zo beroerd loopt dat je hier niet eens harder dan 30 durft te rijden. Bij een hogere snelheid trillen je vullingen uit je kiezen.
Ik kijk het een aantal kilometers aan, maar kies er uiteindelijk voor om maar gewoon op de weg te gaan rijden. Daarna is het door naar Workum, waar ik mijn vrouw vanuit de fiets even SMS hoe ver ik al gevorderd ben. (De brug stond open) Om iets over 11:00 uur draai ik dan de Afsluitdijk op. De brug aan het begin ging net dicht, dus de wachttijd was slechts 1 minuut. Omdat de drankvoorraad aan boord inmiddels aardig is geslonken maak ik na 190 kilometer een stop bij het tankstation midden op de dijk. Ik sla snel een halve liter cola achterover en vul mijn bidons, trek een droog shirt aan  en ga even op een bankje aan de rand van het IJsselmeer zitten.
Na 15 minuten stap ik weer in en vervolg mijn weg richting Noord-Holland.
De bedenker
Al rijdend neem ik bovenstaande foto en rijd snel door naar het einde van de dijk. Daar hebben ze voor ons fietser wel een hele mooie omleiding aangelegd. Kennelijk lag er ergens nog een tegelpad uit de bouwtijd van de Afsluitdijk verstopt onder het gras. Dat maak je even vrij en de fietsers rammelen er wel overheen.
De provincie Noord-Holland kent daar bovenin wel heerlijke fietspaden. Richting Wieringerwerf zoef ik over een prachtig fietspad. Ook tussen Abbekerk en Hoorn liggen wegen die gemaakt zijn om hard te rijden en dat doe ik dan ook. Voorbij Hoorn is het eigenlijk gesneden koek en streep ik de plaatsnamen weer door in mijn hoofd. Oosthuizen, Purmerend, Ilpendam en Watergang. Dan boven Amsterdam langs om het Amsterdam-Rijnkanaal op te pakken waarlangs ik weer richting Nieuwegein rij. Om 15:45 parkeer ik de fiets in de straat naast ons huis. Bijna 332 kilometer in nog geen 9 en half uur, het ging dus best lekker. Het uitstappen ging niet zo makkelijk, maar ach mag het.

Op deze manier krijg ik wel respect voor de mannen die even heen en weer rijden naar Parijs, want dan zit ik pas op 1/3.





Vandaag de fiets een poetsbeurt gegeven, want morgen volgt er een foto sessie voor het AD. In het kader van de komst van de Tour de France naar Utrecht staat er iedere week een artikel over fietsen in. Komende week ben ik aan de beurt om het te hebben over forenzen naar het werk per fiets en te praten over de fietssnelweg naar Amsterdam die er eigenlijk nooit helemaal is gekomen.












4 opmerkingen:

  1. Hoi Rob,
    ik zit met een dikke grijns op mijn gezicht jou verhaal te lezen. Je rijdt een stuk sneller dan ik, ik deed er de laatste keer 11.5 uur over. Maar het verschil met LOL is gigantisch, ik was 18 uur onderweg en de mensen die verder van de route wonen waren natuurlijk nog langer onderweg.
    Groeten, Edwin.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Edwin, ik heb uiteraard ook jullie verhaal gelezen en de foto's gezien. Ik kan echter met goed fatsoen niet op een terras gaan zitten en een biefstuk gaan zitten eten. Na een kilometer of 40 ben ik al helemaal doorweekt van het zweet en een terrasstoel kan ik dat niet aandoen.

      Verwijderen
  2. Hallo Rob,
    Met deze kilometers in deze tijd, nou dan lukt je Parijs ook wel hoor, alleen wat rustiger aan doen, en dan kom je er vanzelf. 1000 lijkt heel wat, maar je moet in je gedachten gewoon van controle naar controle rijden en niet verder denken.
    Succes verder met het ontdekken van het randonneren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Peter, nu rijd ik van plaats naar plaats en dat gaat me goed af. Ik geef toe ik heb stevig doorgereden gisteren. Maar een tocht heen en terug naar Parijs, man nogmaals petje af.

      Verwijderen