zaterdag 5 juli 2014

Extra Verlichting

Als ik mijn bezoeken aan mijn vorig artikel zie, dan moet ik niet teveel over bruggen gaan schrijven. Slechts 123 bezoekers hebben mijn verhaal gelezen. Het vorige verhaal over de nieuwe Quest werd bijna 500 keer bekeken.

De brug bij Loenersloot is inmiddels vervangen, maar er onderdoor rijden moet nog voorzichtig ivm de rijplaten die op de weg liggen. Ik moet zeggen dat de route via de Amsterdamse straatweg door Baambrugge en Abcoude mij 's ochtends goed bevalt, wellicht is dit een mooi alternatief voor als het weer winter wordt.

Voordat ik 's ochtends weer in het donker richting Amsterdam moet, ben ik nu opzoek naar de juiste verlichting op de Quest. Ik ben inmiddels in het bezit van beugels waar ik de lampen aan kan bevestigen.

Foto: R.J. Bakker
Hiernaast staan de beugels afgebeeld, ik heb ze even van Internet gehaald. De foto is niet van mijzelf.

Mijn route is behoorlijk donker, zeker 15 kilometer zonder straatverlichting. Afgelopen winter een aantal maal goed geschrokken door dingen die in het donker gebeurde die ik niet zag aankomen. Vooral de hond die mij rechts in tegenovergestelde richting passeerde was behoorlijk schrikken.




Kunnen jullie mij tips geven hoeveel lumen ik moet aanschaffen om goed zichtbaar te zijn dit najaar?
Mijn route is behoorlijk donker, zeker 15 kilometer zonder straatverlichting.

7 opmerkingen:

  1. Hoi Rob, http://www.aliexpress.com/item/1Set-A6-Bike-Light-3800-Lumens-3T6-CREE-XM-L-3-X-T6-LED-Bike-Lilght/549084327.html. Ik gebruik deze al jaren en heb inmiddels mijn tweede aangeschaft. Schakelaar kan je in de fiets houden doordat deze aan een draadje zit. Licht is in drie standen te zetten en daarnaast ook nog te dimmen. Bij een tegen ligger moet je hem wel even uit doen want die zien dan niet meer zo veel. ☺ Zelf gebruik ik de twee kleine lampjes in de gedimde mode. Fiets is dan goed zichtbaar. Batterij gebruik bij het ene type gaat twee uur mee de andere ruim 4 uur. Voldoende om in de winter heen en terug over te komen.

    Gr Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Rob,

    De tip van Peter is een goede, daar kan ik me in vinden. Naast Aliexpress kan je ook kijken bij DX.com, die hebben ook mooie lampjes. Ook ik gebruik zelf dit soort lampen, ook op het soort beugels die jij op de foto hebt. De schakelaar in de fiets houden is ook een aanrader, zeker in de winter als je met de kap rijd. Ook hier in Noorwegen heb ik hele stukken zonder straatverlichting, lampen vanaf 800 lumen verlichten in principe goed genoeg, meer lumen is natuurlijk ook prima!
    Succes!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Rob,
    ik heb met dezelfde soort beugels 2 B&M Ixon IQ speed lampen gemonteerd. Ze hebben twee standen en en aan de bovenkant plat afgesneden bundel, wat verblinding van tegenliggers tegengaat (tenzij ze in de bundel gaan zitten staren om te zien wat daar nu weer aankomt).
    Ik rijd meestal met beide lampen in de gedimde stand en zet waar nodig een of beiden op vol. Dat doe je met een knopje bovenop de lamp. Eigenlijk gebruik ik de koplamp van de Q niet meer.
    Samen zitten ze op 1 aparte accu en verbruiken aanzienlijk minder stroom dan mijn standaard koplamp.
    Er is net een nieuwe nog krachtiger versie uit.
    Na een speurtocht op het net waren de beste aanbiedingen bij Duitse webwinkels via eBay. Maar dan nog kost een volledige set een aardige bom duiten.
    Groet, Douwe

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik fiets (inde winter) 20 van de 30 km over vrijwel onverlichte wegen en paden maar ervaar de twee standaard kop;lampen op de Strada wel als voldoende. Het verschil met degenen hierboven is waarschijnlijk de snelheid. Bij een kruis van 30-35 zie ik echt alles op tijd en voldoende verlicht en merk ik dat anderen mij echt wel zien aankomen. Ga je harder dan heb je dus ook meer licht nodig...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hallo Rob,

    Ik gebruik ook sinds afgelopen winter extra verlichting op dezelfde beugel(s). Als je niet van bestellen via Dealextreme houdt, kun je ze ook bij http://www.mtb-led.nl/ bestellen. Behoorlijk assortiment. Ik heb daar de Sogn 900 vandaan. Goede service trouwens daar. De lamp geeft een enorme bak licht die voluit wel vervelend is voor tegemoetkomend verkeer, geen afgevlakt lichtbeeld dus. Dat geld voor al die lampen volgens mij.......

    Groet,

    Dirk

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hey Rob, ik weet nog goed dat jij ooit schreef dat je verblind werd door mijn verlichting. Misschien niet de meest vriendelijke verlichting voor medeweggebruikers maar wel ruimschoots voldoende voor mijn route (met ook veel donkere, onverlichte delen)
    Wil je goedgekeurde verlichting dan kon je eigenlijk alleen uit bij B&M IXON IQ Speed. bij twee lampen kom je op 100 LUX, ruimschoots voldoende en je hoeft je niet druk te maken over het verblinden van tegenliggers (zoals ik langs het A.R.K.). Ook de Supernova Airstream 2 is een voor de openbare weg goedgekeurde lamp. Het voordeel van die lamp is dat de accu in de lamp zelf zit, dus geen snoertjes en externe batterijen. Opladen kan via USB (handig op werk, USB is eigenlijk altijd wel ergens voorhanden). Deze lamp levert 205 lumen maar ligt wel in een heel andere prijsklasse.
    Succes met je keuze!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Heren, dank voor jullie reacties. Ik ga na de vakantie aan de slag met jullie tips. Die supernova's airstream 2 zien er wel strak uit, maar daar is de prijs ook naar zag ik.

    BeantwoordenVerwijderen