zaterdag 8 juni 2013

Rondje IJsselmeer

Zoals al aangekondigd zou het rondje op 7 juni op de agenda staan en zo is het uiteindelijk ook gebeurt. De weersverwachting was goed. 's Morgens een windkracht 2 uit NO, in de loop van de dag en in het Noorden zou er echter wat meer wind staan.

De wekker had ik om 5 uur gezet en na het ontbijt en het vullen van de bidons zat ik om 05:20 in de fiets. De rit ging eerst richting  Zeist en Soest richting Eemnes. Om iets voor zeven uur draaide ik de welbekende Vogelweg op. Hier was echter pas het gras gemaaid en ook de bomen die er staan verliezen het nodige hout, echt lekker snelheid maken zat er het eerste stuk niet in. Toen de ergste rommel verdwenen was heb ik een snelheid van rond de 38 aangehouden. Mijn gemiddelde kon eindelijk gaan klimmen.
Bij Swifterband heb ik na drie uur fietsen een korte stop gemaakt (10 minuten). Even de benen strekken en een paar krentenbollen naar binnen gewerkt. Ik wilde het dorp mijden, dus op richting provinciale weg. Hier stonden echter een paar hekken waar ik niet langs kon zonder uit de fiets te klimmen. Hierna snel via de Ketelbrug de Noordoostpolder ingedoken.

Ketelbrug
Via Nagele naar Emmeloord en door naar Lemmer.







Kunst na de Ketelbrug




Bij Lemmer lag nog een prachtig jacht te wachten op zijn eigenaar. De naam van het schip luidde Utopia en dat zal het voor mij altijd wel blijven.

Iets voorbij Lemmer kon ik voor het eerste een blik op het IJsselmeer werpen, op de Ketelbrug lukte dat niet, omdat de vangrail precies in mijn blikveld zat.

Eenmaal in het Friese aangekomen ben ik in een ruk doorgereden tot het begin van de Afsluitdijk bij Cornwerd. Hier was ik rond 11 uur. Vanaf nu zou ik de wind meekrijgen en dat was ook te zien aan de zwaaipalen, die allemaal erg gunstig voor mij stonden. Na weer een paar krentenbollen en het wisselen van lege bidons had ik nog een gesprek met een paar Friezen die achter mij parkeerde. Moeder en zoon gingen over de Dijk heen naar Den Oever en opa pikte ze daar weer op, dat moet een makkie zijn geweest.
Cornwerd Afsluitdijk
Met een heerlijk windje in de rug begon ik om 10 over 11 aan de oversteek, wat een heerlijk fietspad ligt daar toch, ik ben maar een hobbel tegengekomen. Om 10 voor 12 was ik al aan de overkant, daar moest ik wel even voor de brug wachten. Net na de brug kwam ik nog een blauwe Mango tegen, Gerrit zocht de oprit naar de Afsluitdijk, hij reed Marcel Beekmans tegemoet. Ik heb hem niet gezien, maar blijkbaar had hij zich bij de benzinepomp verstopt.
Na nog een korte stop bij bakker Slijkman in Wieringenwerf (puddingbroodjes)heb ik koers gezet naar Nieuwegein. Iets over half vier was ik weer thuis en had ik 335 kilometer weggetrapt. De fietstijd bedroeg 9 uur en 15 minuten.
Moe maar voldaan ben ik om half 11 naar bed gegaan en heb even een nachtrust van 10 uur gepakt.

















11 opmerkingen:

  1. Reacties
    1. Het eerste stuk moet ik door allemaal steden en dorpen, dat houdt vreselijk op. Voordat ik in de polder ben en de ruimte krijg heb ik er 40km opzitten. Zo vroeg in de morgen kom je het 1e uur bijna niemand tegen.

      Verwijderen
  2. Indrukwekkend rondje, zeker gezien je voeding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marcus, daar sta ik achteraf ook van te kijken. Als ontbijt twee sneetjes brood + een banaan. De rest van de dag ben ik doorgekomen op 6 krentenbollen, 4 stroopwafels en 2 puddingbroodjes. Vroeger met de racefiets ging er veel meer eten naar binnen. Verder nog 3 liter vocht naar binnen gewerkt.

      Verwijderen
  3. Respect Rob , Ik had even niet door dat je rondje IJsselmeer aan het doen was tijdens onze ontmoeting maar het had niet uitgemaakt welke van de twee wegen ik genomen zou hebben , ze komen nl alletwee op de dijk uit.
    Ik heb over die 180km 3,5 liter vocht binnen wat moet ik dan wel niet mee voor 350 km ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gerrit, klopt dat ze allebei op de dijk uitkomen. Ik kom er meestal met veel snelheid vanaf en dan laat ik de Quest lekker uitrollen en de bochten zijn wat ruimer.

      Verwijderen
  4. Leuk verslag Rob, ik heb het rondje twee jaar geleden gereden. Ik in de Quest en een vriend van mij op de racefiets. En dan toch nog op een bewogen gemiddelde uitkomen van boven de 30 km/uur. Wij hebben het rondje in 2 dagen gereden en we hebben overnacht in de tent in Workum. Alle bagage had ik in mijn Quest gestopt. Tent, twee matjes, twee slaapzakken, kleding voor twee personen en nog wat rantsoen en kleine dingetjes. Wie zegt dat er niets in een Quest past??
    Het rijden van het rondje in 1 dag staat ook nog op mijn verlanglijstje. Echter, na 200 kilometer fietsen krijg ik altijd last van dode tenen, vermoedelijk niet de beste doorbloeding. Zolang ik dat nog niet onder controle heb laat ik het rondje nog even wachten, ze zal er over een paar jaar ook nog wel liggen ;-)
    Voor nu weer terug naar de realiteit van het leven, ww-verkeer langs het A.R.K. Volgende week heb ik weer vroege diensten maar die beginnen allemaal zo vroeg (ruim voor 06:00 uur) dat zwaaien er niet in zit. Trouwens, doordat het nu 's-ochtends eerder licht is zul je niet meer verblind worden door 2 x 10 Watt LED-verlichting ;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Robert Jan, het ging mij redelijk makkelijk af. De ballen van mijn voeten ging op het laatst wat branden van het duwen en trekken aan de pedalen. Als je vanuit Leiden gaat, zijn het wel wat meer kilometers. Ik rijd nu 's ochtends met mijn zonnebril op, dus kom maar op met dat licht.
      Mocht je nog een keer rond willen, dan wil ik wel met je mee.

      Verwijderen
  5. Hallo Rob. Leuk verhaal. Ik heb gisteren net ook het rondje IJsselmeer gereden. De Ut(o)pia ligt er nog steeds. Binnenkort zal ik alles op m'n blog plaatsen. Groet Rob, Gorinchem.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je verhaal inmiddels gelezen en van commentaar voorzien. Was wel een indrukwekkend scheepje de Utopia.

      Verwijderen
  6. Indrukwekkende tocht. Lees ook mijn ervaringen op http://cyclingreview.nl/rondje-ijsselmeer-fietsen/

    BeantwoordenVerwijderen