dinsdag 7 april 2015

Rondje Texel

Ik kwam van ver en mijn verhaal is ook de laatste in de serie van het rondje Texel dit jaar. De computer is continue bezet door mijn oudste dochter i.v.m. van allerlei schoolopdrachten.


Het stond al een poosje op de agenda en afhankelijk van het weer moest het goede vrijdag gaan gebeuren. Meerijden met de Noord Hollandse mannen en vrouwen naar Texel.

Op donderdagmiddag ben ik vanuit mijn werk doorgereden naar mijn zus in Schagen, dat scheelt weer 100 kilometer trappen. Ik had met Matthijs afgesproken waar ik het peleton zou opwachten. Om 9:30 was ik op de afgesproken plaats en besloot om de groep tegemoet te fietsen. Dat was niet echt nodig, want na een aantal honderden meters zag ik de bonte stoet al aankomen. De Quest gekeerd en aanhaken maar. Ik was de enige met een blauwe Quest, dus dat is altijd makkelijk voor de foto’s en filmpjes die op internet worden geplaatst. Je vindt jezelf snel terug.
Via de noordelijke polders ging het richting Den Helder alwaar we om 11:00 de boot namen naar het eiland. Ik moet zeggen het was heerlijk fietsen daar. Dan door de polder, dan langs de buitenkant van de dijk, tussen schapen en vogels door.

Halverwege de rit werd er nog een stop gemaakt bij de vuurtoren. Na de chocomelk en appeltaart was het tijd voor de groepsfoto voor de vuurtoren. Ook werd hier “het ding” van de NVHPV aan de volgende rijder overhandigd. Na een heerlijke rit door de duinen waren we om kwart voor drie weer terug bij de boot.

Op de boot was er wat discussie wat voor mij de kortste weg naar huis zou zijn. Wim Schermer bood aan dat ik hem zou volgen richting en de Woude en vandaar richting Purmerend te gaan. Zo geschiedde dus, na het uitrijden van Den Helder, waar het qua inrichting van de wegen en fietspaden overigens een bende is, ging het gas erop.

Met een gangetje van 45 km p/u reden we richting Alkmaar. Onderweg belde mijn zwager nog, maar ik kon helaas niet opnemen. Wel stond hij een paar kilometer verder langs de kant van de weg te zwaaien. (Wim weet je gelijk wie dat was) Ik had echter geen tijd om te stoppen. Wim reed dwars door Alkmaar, heb ik dat ook eens gezien en vandaar was het in een rechte lijn naar de Woude. Hij rook duidelijk de stal want de snelheid ging nog iets omhoog, heerlijk.
Vanaf toen stond ik er alleen voor en ben met dezelfde snelheid doorgereden naar Purmerend en Amsterdam. Daar hield de brug bij het IJ mij nog even op. Langs het Amsterdam-Rijnkanaal begon het zowaar lichtjes te regenen. Ter hoogte van Breukelen was bij mij het beste er ook wel vanaf en ben ik de laatste 15 kilometer iets langzamer gaan rijden. Om 19:00 uur zette ik de Quest weer in de tuin. Zowaar een gemiddelde van bijna 40 kilometer per uur vanaf Den Helder.

Conclusie, deze tocht is echt een aanrader. Eigenlijk vond ik hem leuker dan de Oliebollentocht.

Even nog iets anders. In het kader van de komst van de Tour de France naar Utrecht heb ik nog meegedaan met 100 portretten van Utrechters en hun fiets. Via onderstaande link zie je het resultaat.



4 opmerkingen:

  1. Knap gemiddelde Rob! Doe ik je niet na.........
    Je staat er mooi op, als portret #92!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk stukje en leuk fietsportret. De foto is volgens mij genomen op de kanaalweg. Daar kom ik zelf ook 2x per week langs op weg naar Amsterdam. Nu nog met een raptobike, hopelijk straks ook in 'een velomobiel (keuze nog niet gemaakt)'.
    Heb je qua route wellicht nog tips of do's en don'ts. voor een velombiel lastige stukken en dus ook alternatieven etc. Voor de rapto heb ik nu wel een goede route naar A'dam centrum (slechts 2 verkeerslichten in A'dam) en maar 1 echte rot drempel, maar een velomobiel iss natuurlijk weer andere koek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Paul, sorry voor mijn late reactie, maar het is nogal druk.
      Mijn woon werk route is bij uitstek geschikt voor een Velomobiel. Ik kom slechts tweemaal een stoplicht tegen. 1 op Papendorp en 1 op Lage Weide.
      Lage Weide is ook het enige minpunt op de route. 's Middags terug is het er erg druk, 's morgens om 06:00 rijd ik gewoon over de Atoomweg. De rest van de route voort langs het Amsterdam Rijnkanaal (westkant). Ter hoogte van Breukelen liggen nog een 6-tal drempels waar de snelheid terug moet naar onder de 40 omdat je anders gaat vliegen. Daarna is het rechttoe rechtaan naar Driemond, waar ik langs de noordkant van de Weespertrekvaart naar Diemen rijd. Vandaar moet ik nog een kilometer of drie door een woonwijk over een vrijliggend fietspad. Bijkomend voordeel is dat ik de Velomobiel op kantoor goed kan parkeren. Mocht je nog meer info willen laat het me even weten.

      Verwijderen
  3. Dag Rob,

    dank voor je info. Duidelijk dat jij al wat zuidelijker aan de goede kant van het A'dam Rijnkanaal zit. Dat scheelt. Ik ga eerst vlot langs het Merwedekanaal, maar krijg dan alle verkeerslichten voor de brug bij de DE voor m'n kiezen. Vervolgens dan ook de Atoomweg en Lage Weide. 's Ochtends om 7:15 heb ik daar wel wat vrachtverkeer om voor uit te kijken, 's avonds om half 7 dan juist weer niet. Jammer dat Prorail/Utrecht bij de spoorverdubbeling en station Zuilen geen mooie aansluiting op het snelfietspad gemaakt hebben over de spoorbrug. Het pad dat daar nu ligt is geblokkeerd en de bocht onneembaar met een (lig)fiets.

    Voor Abcoude ga ik al va nde dijk af, want ik moet meer richting centrum A'dam. Bij Abcoude heeft men ook weer heerlijk de doorfietser liggen pesten met een rare brug en 2 hekken om een pad (van waarschijnlijk Prorail) af te zetten, zodat je met wat geslinger langs Abcoude moet. Boven Abcoude ga ik het Abcoudse pad op, een mooi fietspad tot het plots in Duivendrecht stopt. Weer een slinger en even schuiven en dan via de Weesperzijde naar A'dam Amstel en met 2 verkeerslichten naar m'n werk.

    Jouw route lijkt me voor mij net teveel om om interessant te zijn; de drempels die ik tegenkom zijn of net neembaar met de DF XL die ik op het oog heb, of eenvoudig te omzeilen. Ik hoopte dat je een weggetje in Utrecht zou hebben dat ik nog niet bedacht/gezien had (en evt. ook in A'dam); je weet maar nooit tenslotte. Het valt of staat toch vooral met het tempo dat je in de stad kun rijden en de verkeerslichten. Ik rij nu zo'n 7km om t.o.v. de kortste route en dat is wel zo'n beetje het maximum. Tijdwinst levert het amper op, maar het rijd door en je hoeft niet teveel af te remmen en op te trekken.

    Ng veel fietsplezier langs het kanaal!

    BeantwoordenVerwijderen