zaterdag 14 december 2013

Plak weer

Schreef ik maandag op Facebook nog dat ik twee brommers passeerde met 52 km per uur. Nou de rest van de week zat dat er dus niet in. Woensdagochtend hing er een dikke mist, hierdoor moest het vizier van de racekap open en loop ik nu met een stijve nek. De koude lucht deed de spieren geen goed. Eerst had ik achter in de tuin al de achterband moeten vervangen, 5:30 was het. Al met al geen geweldige rit dus. Woensdagmiddag terug, was het in Amsterdam heerlijk weer. Toen ik echter bij Driemond het AR kanaal oppikte, hing er drie kilometer naar het zuiden een dikke grijze muur op mij te wachten. Weer dichte mist. Koude en vochtige lucht kleeft aan de Quest als de zuignappen van een inktvis en ik had de grootste moeite om de 40 kilometer op de teller te krijgen. Om de knieƫn te ontzien draai ik in de kou altijd een kleiner verzet (57-16), al zullen sommige van jullie dit nog zwaar vinden. Ook vrijdag ging zowel de heen als terugrit weer door de mist. Komende week lijkt het iets warmer te worden, dus misschien gaat de snelheid dan ook weer iets omhoog.

Morgen even wat onderhoud aan de remmen doen en de banden controleren, dan kunnen we er weer tegenaan. Volgend weekend leg ik er 2 nieuwe voorbanden op, om zo problemen tijdens de OBT geen problemen tegen te komen.

Ik ben wel benieuwd of de club uit NH nog via Vianen richting het zuiden gaat fietsen.

5 opmerkingen:

  1. Idd Rob, de mist maakt het soms een bijna hachelijke onderneming om met een racekap te rijden. Naarmate er meer gebruikers van racekappen bijkomen, komen er ook meer signalen dat het best gevaarlijk kan zijn. Zicht rondom, beslagen ramen, iedereen heeft zo zijn reden om de kap juist thuis te laten. Bij de "Da Hood" van Sinner hoor ik vaak dat er sprake is van een dode hoek terwijl ik dit zelf niet zo ervaar. Ook het sluiten van de oorgaten is een hot item. Ik heb dit ook twee weken gehad maar heb het weer verwijderd omdat het de ontwaseming niet ten goede komt.
    Zoveel mensen, zoveel wensen zal ik maar zeggen. Voor mij geldt dat het voldoende is om het vizier op een kleine kier te zetten, 2 cm. is voldoende voor volledige ontwaseming.
    Ik heb recent de Schwalbe Marathon Plussen verwijderd en vervangen door Schredda's. Geheel nieuw voor mij, het zal mij benieuwen. Vanuit Duitsland hoor ik positieve geluiden over duurzaamheid en relatieve lekbestendigheid (vergelijkbaar met de Kojak) De OBT zal hopelijk lekbestendig volbracht kunnen worden. Route staat nog steeds niet vast. Reinier van Rij, Kees van Malsen, groupe-NH, zoveel smaken om uit te kiezen. Wel heb ik besloten om na de OBT niet naar huis te fietsen maar om te overnachten in de buurt. Zie je daar!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Robert-Jan, met mist is het vooral vervelend dat de kleine waterdruppels zich aan de buitenkant van het vizier hechten. Het vizier moet dan echt open, want ik zie dan helemaal niets meer. Met mist voortaan maar weer onder de schuimkap, maar het rijden met de kap is daar eigenlijk te prettig voor.

      Verwijderen
    2. Dag Rob,
      Gebruik je de deflector wel? Die buigt de windstroom normaal gesproken af uit je gezicht.
      Groeten,
      Wim

      Verwijderen
    3. Dag Rob

      Ik gebruik naast de racekap ook nog het minivizier. Je kunt dan met het vizier van de kap de luchtstroom beter reguleren.
      De punt van het vizier van de kap sluit dan bijna aan op het minivizier en heb ik net voldoende zicht tussen beide vizieren in.


      Hgr Peter

      Verwijderen
  2. Wim, de deflector is gewoon gemonteerd. Doordat ik het vizier op een kier zet ga ik zelf wat krom in de fiets zitten/liggen. De koude luchtstroom zorgt ervoor dat het gaat tochten rond mijn nek.

    BeantwoordenVerwijderen