maandag 24 september 2012

Nadine

Vandaag met de fiets naar kantoor. De heenweg vanmorgen was al niet best, wat een takken lagen er op de weg langs het kanaal. Exemplaren van 5  cm dik waren geen uitzondering. Het probleem zit hem dan vooral in de duisternis, want je ziet ze bijna niet liggen. Kortom rustig aan, dan maar een paar minuten later.

Vanmiddag was het echter totaal andere koek. Om 15:30 vertrok ik vanuit Duivendrecht, met het weer viel het wel mee. De site van het KNMI gaf een windkracht 4 op voor de provincie Utrecht. Na een kleine 8 kilometer reed ik net voor Driemond rechtsvoor lek, snel uit de fiets en binnen 10 minuten weer onderweg. De wind was ondertussen wel aan het aantrekken. Het eerste stuk langs het A-R kanaal kon ik met de wind vol op de neus een redelijk tempo aanhouden van rond de 40.

Het gevaar werd echter alras groter, toen de wind serieus begon door te staan, dit was geen windkracht 4 meer, maar eerder een dikke 6 schatte ik zo in met mijn molenaarsoog. Grote hoeveelheden blad en takken kwamen omlaag zeilen van de bomen langs het kanaal. Ik zat ondertussen met 1 hand te sturen en met de andere hield ik het vizier van mijn racekap vast, want die wilde een eigen leven gaan leiden.

Ik was blij dat ik de beschutting van Maarssenbroek had bereikt, de geluidswal langs het spoor. Dit scheelde aanzienlijk. Dan alleen nog het industrieterrein Lage Weide over en een laatste stuk langs het kanaal naar Nieuwegein. Op het industrieterrein gierde de wind langs de hoge gebouwen die er staan. Er waren zelfs bukkers aan lopen. In Nieuwegein lagen zelfs als een paar bomen plat.

Iets over 5 uur was ik veilig thuis. De ergste rit in ruim anderhalf velomobielen was achter de rug.
Op de site van het KNMI las ik dat de wind inmiddels een kracht 7 had bereikt.

5 opmerkingen:

  1. Nadine.........? Ik begrijp het hele bericht, alleen die titel.....?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben te maken met restanten van tropische storm Nadine, vandaar.

      Verwijderen
  2. Hi Rob,
    Wat is er mis met je vizier?
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wim, door de regen besloeg het vizier. Daarom had ik het vizier op kier openstaan, maar de wind kwam er steeds onder en wilde het vizier meenemen. Volgende keer laat ik de fiets ook staan bij windkracht 7, mij te link. Er komen mij te grote takken uit de bomen vallen.

      Verwijderen
  3. Rob,
    De racekap beschermt je wel tegen takken. Het vizier beweegt bij windkracht 7 heftig, maar moet ook met harde wind blijven zitten. Ik neem aan dat bij jouw kap al de driehoekjes met dubbele rij klittenband zitten?
    Ik was vanmiddag ook onderweg met racekap. Best wel link af en toe.
    Groeten,
    Wim

    BeantwoordenVerwijderen