Zonsopkomst 6:43 bij Loenersloot |
Ondertussen zijn ook de voorbereidingen gestart voor de beklimming van de mont Ventoux, als je je hier al op kunt voorbereiden in het platte Nederland. De beklimming vanuit Bedoin is bijna 22 kilometer met een gemiddelde van ruim 7%. Ik maak dus inmiddels ook weer kilometers op mijn racefiets en probeer als het weer het toelaat 2 maal per week de woon-werkrit op de bukker te doen.
En zo af en toe een weekend rit met wat kasseien. Ik merk wel dat het fietsen op de bukker wat meer tijd kost dan met de Quest, gemiddeld ben ik toch wel 20 minuten langer onderweg, zeker als de wind tegen is. De eerste paar keer kwam ik dan ook redelijk gebroken thuis, op de racefiets gebruik je ook wel een aantal spieren in je rug, die je in de Quest niet gebruikt.
Ook de collega's waarmee ik ga zijn volop in training. Er wordt gesproken over verzetten, eten en drinken voor onderweg, maar vooral hoe lang ga ik erover doen. Met mijn 100 kilo ben ik de zwaarste van het stel, maar degene met de meeste fietskilometers in de benen. Dat het afzien gaat worden staat voor mij wel vast. Het kleinste verzet wat ik kan monteren op mijn racefiets is een 39 *28, ik ben nog een man zonder trippel.
Voor Luik Bastenaken Luik had ik hier vroeger genoeg aan, want ik reed daar nooit kleiner dan 39*23. Er gaan zelfs stemmen op om de berg twee keer te beklimmen, mocht de eerste keer een "makkie" zijn.
100 kg toe maar ;-)
BeantwoordenVerwijderenConditie is wat je nodig hebt, maar die zit al in je rugzak begrijp ik. Dat weegt niks. :-D
Verzet is belangrijk, maar niet alles. Ik heb de kale berg ook met 39x28 'bedwongen' op een gewone sportieve damesfiets (geleend) in 2u5min. Als je maar kunt blijven rollen. Bij minder dan 8 km/u in 13% bochten viel me dat toen niet mee. De binnenbochten zijn vaak veel steiler. Buitenbocht nemen is een hachelijke zaak met de hoge afdaalsnelheden van tegenliggers in de soms onoverzichtelijke bochten. Het is er ook achterlijk druk. Niet alleen met fietsers. Na meerdere verkenningen besloot ik mijn aanval in de vroege ochtend te doen. Vertrek 06:00u. Koel en stil. De hitte maar ook plotseling intense kou en mist aan de top is minstens ook een uitdaging. Wel haast meer dan het klimmen zelf. Die ga je gewoon redden. Hoe dan ook.
...oh, over eten. Maak je niet druk. Eet en drink goed vooraf. Evt. nog wat op de eerste 10 km vanaf Bedoin is gelegenheid. Daarna moet je zo hard aan de bak dat je in ademnood komt als je eet. Wel lekker is af en toe een slok om je mond te bevochtigen. Op de top kun je vochtverlies weer aanvullen van afgelopen uur. Hou het simpel is mijn advies. Een banaan, vijgen(!) Probeer eerst uit vooraf wat goed valt.
Verwijderen...wat mij het meest is bijgebleven is de afdaling (80 km/u) op die 2 smalle bandjes en nauwelijks toereikende velgremmen...benen op de bagagedrager. Ik had de hele busparkeerplaats van het Chalet nodig om de bocht te halen... :-/.. ..gelukkig stond er om die tijd nog niks geparkeerd.
VerwijderenMocht je ook wat bij de discussie van je collega's willen inbrengen; kies als je de mogelijkheid hebt voor een zo stijf mogelijk fiets. Zowel bij het klimmen als afdalen zal je daar net wat meer plezier van hebben om het goede wegdek van de 'kale'. Bij Bastenaken-Luik zou een flexibel stalen goede (=klassieke) racefiets juist verschil maken met z'n kassein. Tis maar een tip
Verwijderen...wat mij het meest is bijgebleven is de afdaling (80 km/u) op die 2 smalle bandjes en nauwelijks toereikende velgremmen...benen op de bagagedrager. Ik had de hele busparkeerplaats van het Chalet nodig om de bocht te halen... :-/.. ..gelukkig stond er om die tijd nog niks geparkeerd.
Verwijderen...oh, over eten. Maak je niet druk. Eet en drink goed vooraf. Evt. nog wat op de eerste 10 km vanaf Bedoin is gelegenheid. Daarna moet je zo hard aan de bak dat je in ademnood komt als je eet. Wel lekker is af en toe een slok om je mond te bevochtigen. Op de top kun je vochtverlies weer aanvullen van afgelopen uur. Hou het simpel is mijn advies. Een banaan, vijgen(!) Probeer eerst uit vooraf wat goed valt.
VerwijderenIk zou echt overwegen om een ander verzet te monteren, 39x28 is veel te zwaar in combinatie met je gewicht. Mocht je het wel redden, dan ben je van dezelfde categorie als die berg: van de buitencategorie!
BeantwoordenVerwijderenHoi Rob,
BeantwoordenVerwijderenIk ga met Reinier mee, het makkelijkste lijkt mij om in plaats van die 53/39 een compact te monteren aan de voorzijde, dus een 50/34, dan heb je helemaal geen triple nodig.
Rijd ik ook mee rond hier in het Noorse, en dat bevalt uitstekend! Grootste verzet is 50x11, kleinste verzet is 34x28, verdeelt over 20 versnellingen, daarmee kan je heel wat kanten op........
Het is maar een advies, misschien ben je wel gewoon zo sterk dat je het gaat redden met die 39?
In ieder geval: SUCCES!!!!!
Eigenwijs als ik ben ga ik het gewoon proberen met de 39.
VerwijderenBedenk dat de klim lang, héél lang is en het blijft maar steil. Bij de top kan het echt stormen. Ik ben de laatste bocht afgestapt omdat ik bang was van de weg afgeblazen te worden. Ik was toen 1.95m bij ca 98 kg en reed met 32 voor, 28 achter als ik het me goed herinner.
VerwijderenMisschien moet je een stormstrip op je rug plakken!
Renier, jullie maken mij nog bang. Op mijn racefiets heb ik niets kleiner dan 39*28 dus ik moet wel. Of ik moet mijn fiets voor veel geld gaan verbouwen. Luik Bastenlaken Luik reed ik vroeger en daar kwam ik overal boven met 39*21. Mocht het niet lukken, dan ga ik via Sault, minder steil.
VerwijderenOmdraaien kan natuurlijk ook altijd mocht het niet lukken...
VerwijderenIk reed vroeger LBL met 39x28 en dat ging net. Ik ben nu wel 10kg zwaarder en 25 jaar ouder, helaas.
Je kunt ook overwegen om een fiets te huren mocht het niet lukken met je verzet.
Succes!
Heel veel plezier bij de voorbereidingen en ik hoopt dat het je lukt. Moet erg denken aan het boek Ga toch fietsen van Thomas Braun, ik hoop dat je het kent. Zo niet is het leuke inspiratie. Je gewicht maakt niet uit (ligt ook aan hoe lang je bent), ik ken iemand van 130 kilo die iedereen eruit fietst op zijn Santos.
BeantwoordenVerwijderenBelle, bijna 2 meter. Mijn buik zit niet in de weg als ik onderin de beugel van het stuur zit.
VerwijderenBelle, bergop is gewicht bijna allesbepalend. Kijk maar naar beroepsrenners, de klimmers zijn vrijwel zonder uitzondering kleine, magere mannen. Lange, zware mannen hebben zo maar 20, 30 kg extra mee te slepen omhoog, dat maak je niet goed met het feit dat je in absolute zin wat sterker bent. Alleen op het vlakke maakt gewicht niet zo veel verschil. Mijn velomobiel wil bergop ook niet zo hard en is een makkelijke prooi voor de meeste wielertoeristen. Op het vlakke liggen de kaarten volledig anders!
Verwijderen