Vandaag met de fiets naar kantoor. De heenweg vanmorgen was al niet best, wat een takken lagen er op de weg langs het kanaal. Exemplaren van 5 cm dik waren geen uitzondering. Het probleem zit hem dan vooral in de duisternis, want je ziet ze bijna niet liggen. Kortom rustig aan, dan maar een paar minuten later.
Vanmiddag was het echter totaal andere koek. Om 15:30 vertrok ik vanuit Duivendrecht, met het weer viel het wel mee. De site van het KNMI gaf een windkracht 4 op voor de provincie Utrecht. Na een kleine 8 kilometer reed ik net voor Driemond rechtsvoor lek, snel uit de fiets en binnen 10 minuten weer onderweg. De wind was ondertussen wel aan het aantrekken. Het eerste stuk langs het A-R kanaal kon ik met de wind vol op de neus een redelijk tempo aanhouden van rond de 40.
Het gevaar werd echter alras groter, toen de wind serieus begon door te staan, dit was geen windkracht 4 meer, maar eerder een dikke 6 schatte ik zo in met mijn molenaarsoog. Grote hoeveelheden blad en takken kwamen omlaag zeilen van de bomen langs het kanaal. Ik zat ondertussen met 1 hand te sturen en met de andere hield ik het vizier van mijn racekap vast, want die wilde een eigen leven gaan leiden.
Ik was blij dat ik de beschutting van Maarssenbroek had bereikt, de geluidswal langs het spoor. Dit scheelde aanzienlijk. Dan alleen nog het industrieterrein Lage Weide over en een laatste stuk langs het kanaal naar Nieuwegein. Op het industrieterrein gierde de wind langs de hoge gebouwen die er staan. Er waren zelfs bukkers aan lopen. In Nieuwegein lagen zelfs als een paar bomen plat.
Iets over 5 uur was ik veilig thuis. De ergste rit in ruim anderhalf velomobielen was achter de rug.
Op de site van het KNMI las ik dat de wind inmiddels een kracht 7 had bereikt.
maandag 24 september 2012
woensdag 12 september 2012
Velomobieltreffen
Afgelopen zaterdag was het dan zover, het velomobiel
treffen in Dronten. De wekker ging iets na half 6 af en na het nuttigen van het
ontbijt reed ik klokslag 6 uur Nieuwegein uit.
Het zouden veel kilometers worden vandaag, dus ben ik op
mijn gemak begonnen. Nu kan ik het eerste deel van de route naar Dronten toch
al niet lekker doorrijden ivm de vele haakse bochten die ik tegenkom.
Om 08:00 uur stond ik al bij de stoplichten bij het
Larserbos. Vandaar is het nog een kilometer of 16 te gaan naar Dronten, kortom
ik was dus veel te vroeg. Na een extra rondje om Dronten heen stond ik om 09:00
bij de Meerpaal.
Niet veel later arriveerde er een groep uit Zwolle en
Neede.
Het vertrek van de toertocht was rond 10:30, met 80
velomobielen werd koers gezet richting Kampen. Over een werkelijk fantastisch
stuk glad asfalt ging het echter niet harder dan een kilometer of 20 per uur,
tijd genoeg dus om bij te kletsen. De bukkers haalden ons dan ook moeiteloos
in.
Rond half één arriveerden we op Schokland alwaar de lunch
klaar stond. Na de lunch ben ik met een aantal anderen verder gereden, ik wilde
op een christelijke tijd thuis zijn. Ben nog even naar Urk gereden en vandaar
terug naar de Ketelbrug. Bij het oprijden van de brug kwam er konvooi
vrachtwagens mij tegemoet. Uit veiligheid heb ik de fiets de berm ingereden,
want de motorrijders die de stoet begeleiden, reden als idioten langs de
trucks.
In de Flevopolder ben ik via Swifterbant en over de
Lisdoddeweg weer richting de Vogelweg gereden. Ik moet zeggen, de Lisdoddeweg
loopt een stuk beter dan de Rietweg die ik altijd volg naar Dronten. Langs de
Rietweg staan bomen die zo slecht zijn dat er regelmatig dikke takken op het
fietspad liggen, deze weg is dus een mooi alternatief.
Vanaf de Vogelweg is het gesneden koek om weer thuis te
komen, lekker knallen door de polder.
Bij Baarn moet het tempo er helaas uit ivm de drukte op
de fietspaden, om kwart voor 6 was ik weer thuis.
Abonneren op:
Posts (Atom)